Het interieur
Het enorme voordeel van de forse buitenmaten van de Logan is de binnenruimte die dat creëert. De ruimte die de MCV aan de inzitenden biedt is zelfs in vergelijking met heel erg veel duurdere auto’s erg fors te noemen. Dacia pretendeert de goedkoopste zevenpersoons auto aan te bieden. Die zeven personen kunnen er zeker in en dan niet 2 volwassenen en vijf kinderen, maar zeven volwassen personen kunnen eigenlijk prima zitten! Zeker beter dan in pak ‘em beet een Touran en bijna net zo ruim als in bijvoorbeeld een Espace. Alleen de benen van de mensen op de derde rij van de MCV staan wat hoog op de vloer. Heb je overigens de derde zitrij niet nodig dan gaan er zonder mankeren vijf man in de MCV en houd je een stouwruimte over waar menig duurdere stationcar een puntje aan kan zuigen. De 700 liter bagageruimte die er dan is overtreft auto’s als de Opel Vectra SW en de E-Klasse Combi van Mercedes-Benz.
Uiteraard mag je als inzittende voor dit relatief luttele bedrag van ongeveer 13 mille geen superstoelen verwachten met uitgebreide verstelmogelijkheden en comfortverhogende zaken, maar afzien is het geenszins. De stoelen maken duidelijk dat de Logan van Franse oorsprong is, aangezien ze redelijk zacht en comfortabel zijn. Ook de afwerking van de Logan is weinig sprankelend. Het is niet zo dat de auto slecht is afgewerkt of dat het niet prettig overkomt: integendeel! Het interieur van de Logan ziet er heel vrolijk uit met zijn ronde vormen, maar het is allemaal van hard plastic en het mist de finesse die een aantal andere budgetauto’s wel bieden. Die hebben dan echter weer geen zeven zitplaatsen….
Ook het instappen in de MCV is prima. De personen op de eerste en de tweede zitrij stappen zonder problemen in, maar de mensen op de derde zitrij moeten zich iets meer moeite getroosten. Zij dienen via de tweede zitrij - die naar voren klapt - een weg naar achteren te banen. Dat gaat voor bepaalde mensen een beetje lastig, maar het is te doen. De zesde en de zevende passagier zitten dan een stuk hoger dan de eerste vijf reizigers. Noemenswaardig is dat de hoofdruimte voor alle passagiers overvloedig is en dat ook iedere inzittende over een hoofdsteun, een rolgordel en een aantal opbergvakjes beschikt.