Reageren
Reacties
jan s
· 23 februari 2008 om 22:42
Is het onderstaande probleem reeds opgelost :
We hadden al eerder onze twijfels over de kwaliteit bij een goedkope auto, zeker na een vergelijkbare test met een tweedehands Golfje. Niet alleen ziet de Dacia er uit alsof we back in time zijn gestuurd, de kwaliteit is er ook naar. Weet iemand nog de elandtest met de eerste Mercedes A-klasse? In 1997 kwam de wagen op de markt maar bleek later tijdens de beruchte elandtest om te vallen. Volgende slachtoffer? yep, de Dacia Logan!
Het Duitse weekblad Spiegel heeft foto’s online gezet van de Dacia Logan die duidelijk niet slaagt voor de elandtest (via autoblog.it).
De test bestaat uit een manouvre om eventueel overstekend wild te kunnen ontwijken (vandaar de eland), met een snelheid van 65 km/h. Vanwege de zware bezuiniging tijdens de productie van deze goedkope wagen moge het duidelijk zijn dat er geen ESP (Elektronisch Stabiliteits Programma) aanwezig is. Dit systeem, dat is ontwikkeld door Mercedes-Benz na het omvallen van de A-klasse, controleert of de auto dreigt uit te breken of om te slaan. Indien er gevaar wordt geconstateerd grijpt het systeem direct in door één of meerdere wielen af te remmen of het motorvermogen af te laten nemen
Die slechte banden zorgden ervoor dat de Logan omviel, want uit latere testen is gebleken dat deze auto met goede banden gewoon overeind bleef. Het probleem is dus niet de veiligheid van de Dacia Logan, maar de verkeerd uitgevoerde elandproef.
We hadden al eerder onze twijfels over de kwaliteit bij een goedkope auto, zeker na een vergelijkbare test met een tweedehands Golfje. Niet alleen ziet de Dacia er uit alsof we back in time zijn gestuurd, de kwaliteit is er ook naar. Weet iemand nog de elandtest met de eerste Mercedes A-klasse? In 1997 kwam de wagen op de markt maar bleek later tijdens de beruchte elandtest om te vallen. Volgende slachtoffer? yep, de Dacia Logan!
Het Duitse weekblad Spiegel heeft foto’s online gezet van de Dacia Logan die duidelijk niet slaagt voor de elandtest (via autoblog.it).
De test bestaat uit een manouvre om eventueel overstekend wild te kunnen ontwijken (vandaar de eland), met een snelheid van 65 km/h. Vanwege de zware bezuiniging tijdens de productie van deze goedkope wagen moge het duidelijk zijn dat er geen ESP (Elektronisch Stabiliteits Programma) aanwezig is. Dit systeem, dat is ontwikkeld door Mercedes-Benz na het omvallen van de A-klasse, controleert of de auto dreigt uit te breken of om te slaan. Indien er gevaar wordt geconstateerd grijpt het systeem direct in door één of meerdere wielen af te remmen of het motorvermogen af te laten nemen
Jarno van Maanen (redacteur):
De slechte afloop van de elandtest kwam niet door het feit dat de Dacia Logan zo instabiel was, maar werd juist veroorzaakt door een fout in de opzet van de test. De ADAC heeft bij de elandtest de auto niet voorzien van nieuwe banden, maar van banden die al een hele dag waren gebruikt voor allerlei zware testen, waaronder remproeven en uitwijkproeven. Die slechte banden zorgden ervoor dat de Logan omviel, want uit latere testen is gebleken dat deze auto met goede banden gewoon overeind bleef. Het probleem is dus niet de veiligheid van de Dacia Logan, maar de verkeerd uitgevoerde elandproef.
jack
· 20 maart 2008 om 15:19
Ach, als dat het enige negatieve is, dan heb ik daar geen probleem mee. Op iedere auto, hoe duur of goed dan ook, is altijd wel wat negatiefs te vinden.
Zelfs op de duurste lamborgini. Trouwens, zoveel elanden lopen er in west europa niet los, dus de kans dat je er een tegenkomt is heeeeel klein.
Zelfs op de duurste lamborgini. Trouwens, zoveel elanden lopen er in west europa niet los, dus de kans dat je er een tegenkomt is heeeeel klein.
Louis Dörr
· 2 juni 2008 om 19:32
Uw mening over de spiegels deel ik (beslist) niet !!! Maar het is uw mening. Laat iedereen die erover denkt een Dacia te kopen zich hier maar een mening over vormen.
Ook uw mening over de zitpositie en instap van de derde rij si ABSOLUUT onjuist. De Dacia is de beste instappende auto die ik ooit heb meegemaakt en de zitpositie is zeer goed. Enige nadeel(tje) door de iets verhoogde zit van de derde zitrij zit je soms tegen de (voorruit) rand aan te kijken. Echter last van de personen op de tweede zitrij heb je niet !!!
Ook uw mening over de zitpositie en instap van de derde rij si ABSOLUUT onjuist. De Dacia is de beste instappende auto die ik ooit heb meegemaakt en de zitpositie is zeer goed. Enige nadeel(tje) door de iets verhoogde zit van de derde zitrij zit je soms tegen de (voorruit) rand aan te kijken. Echter last van de personen op de tweede zitrij heb je niet !!!
Joop
· 18 juli 2008 om 07:32
Uit de reacties van de eigenaren van een Dacia Logan MCV komen uitsluitend lovende woorden. Ik overweeg ook om een 7 persoons Dacia aan te gaan schafffen. Zijn er al ervaringen met eigenaren die met deze auto ook een caravan trekken?
De auto biedt veel tegen toch een zeer aantrekkelijke prijs.
De auto biedt veel tegen toch een zeer aantrekkelijke prijs.
Henri
· 29 juli 2008 om 18:30
Joop,
Kijk eens op de site van:
http://dacia.prikpagina.nl/list.php?f=2350&t=18428&a=1
en er gaat een wereld voor je open. Ik zou meteen weer een Dacia MCV kiezen (na 6 jaar 2 keer een Golf Variant Stationcar). Je vindt er ongetwijfeld ook antwoord op je caravan problemen. (volgens mij afgelopen week nog aan de orde).
Veel wijsheid toegewenst.
Henri
Kijk eens op de site van:
http://dacia.prikpagina.nl/list.php?f=2350&t=18428&a=1
en er gaat een wereld voor je open. Ik zou meteen weer een Dacia MCV kiezen (na 6 jaar 2 keer een Golf Variant Stationcar). Je vindt er ongetwijfeld ook antwoord op je caravan problemen. (volgens mij afgelopen week nog aan de orde).
Veel wijsheid toegewenst.
Henri
Ger
· 11 november 2008 om 15:35
Da's inderdaad het Dacia Forum: veel hulp van (toekomstige) mede Dacia eigenaren, ook wel 'Daciasten' genoemd...
Het allerlaatste nieuws, tips, oplossingen etc. (álles, dus) vindt je hier:
http://www.dacialoganmcv.nl/
Het allerlaatste nieuws, tips, oplossingen etc. (álles, dus) vindt je hier:
http://www.dacialoganmcv.nl/
Henk
· 4 januari 2009 om 12:52
Ik heb inmiddels in een half jaar meer dan 13000 km met de Dacia Logan
MCV gereden en wel op LPG. Mijn ervaringen zijn heel positief! Gebruik met
LPG ongeveer 10 liter op 100 km, alleszins acceptabel dus. Een zee van
ruimte en geen problemen. Ik ben dus heel tevreden. In mijn meer dan halve eeuw rijervaring met heel diverse auto's scoort hij prima.
MCV gereden en wel op LPG. Mijn ervaringen zijn heel positief! Gebruik met
LPG ongeveer 10 liter op 100 km, alleszins acceptabel dus. Een zee van
ruimte en geen problemen. Ik ben dus heel tevreden. In mijn meer dan halve eeuw rijervaring met heel diverse auto's scoort hij prima.
Nancy
· 1 maart 2009 om 14:11
Ik heb ook net de dacia logan mcv diesel 1.6 gekocht en in april komt ie binnen. Men vraag was: zijn er daar ook standaard speakers in? Want dat wist de dealer me niet meteen te zeggen.Als je het weet, mag je me altijd mailen.
Groetjes,
Nancy
Groetjes,
Nancy
Inge
· 11 maart 2009 om 21:42
Ik ben aan het overwegen een dacia Logan 7-zitter aan te schaffen. (4 kids, dus leuke prijs). Nu hoorde ik van mijn garage dat de kooiconstructie + techniek vergelijkbaar is met die van de renault 20 jaar terug en dat je daar je gezin niet in wil zetten. Hij is natuurlijk geen Dacia-dealer, maar ik begon wel te twijfelen. Weet iemand of er crash-tests op het web zijn gepubliceerd? Ik kon ze niet vinden.
Op http://www.dacialoganmcv.nl/?p=668 is nog wat (praktijk)informatie over een MCV-crash te vinden.
Wilbert Huls (redacteur):
De Logan MCV is nog niet getest door de officiele test-instantie EuroNCAP. De Logan sedan echter wel, en die kreeg drie sterren. Dacia verwacht zelf dat de waardering voor de MCV nagenoeg gelijk zal zijn. Voor de uitslag, zie: http://www.euroncap.com/tests/dacia_logan_2005/221.aspxOp http://www.dacialoganmcv.nl/?p=668 is nog wat (praktijk)informatie over een MCV-crash te vinden.
Rene
· 14 juli 2009 om 23:39
Aangezien ik niet veel om auto's geef maar wel
een ruime auto wil rijden lijkt de "logan" mij een ideaal vervoermiddel.
MCV1.6 16V toch een pittige wagen met een behoorlijk vermogen , het uiterlijk is niet het mooiste
maar heeft aan de andere kant toch wel iets aparts, een soort Puch tussen de Zundapps en Kreidlers
Hengels , kinderen en viskano mee , iets wat in menige andere auto niet mogelijk is , een grote kans dat ik er een ga aanschaffen !!
Weet iemand het benzine verbruik van deze auto en in welke kleuren hij te verkrijgen is ?
een ruime auto wil rijden lijkt de "logan" mij een ideaal vervoermiddel.
MCV1.6 16V toch een pittige wagen met een behoorlijk vermogen , het uiterlijk is niet het mooiste
maar heeft aan de andere kant toch wel iets aparts, een soort Puch tussen de Zundapps en Kreidlers
Hengels , kinderen en viskano mee , iets wat in menige andere auto niet mogelijk is , een grote kans dat ik er een ga aanschaffen !!
Weet iemand het benzine verbruik van deze auto en in welke kleuren hij te verkrijgen is ?
Lars Vierhout
· 2 januari 2010 om 15:31
Weet iemand waarom http://www.dacialoganmcv.nl/ niet bijgewerkt wordt? ik mis die site heel erg. er zijn wel een paar andere maar die hebben niks nieuws en zijn alleen een slap aftreksel van die eerste site.
mensfort
· 31 augustus 2010 om 20:31
Bij een Dacia MCV kun je ook via de achterdeur instappen voor de 6e en 7e plaats. Kinderen tot 4 jaar kun je zelfs via de achterdeur plaatsen terwijl er niks wordt opgeklapt. Dit is niet met andere auto's. Het harde plastic is zelfs een groot voorbeeld met kleine kinderen.
De prijs viel ons destijds meer tegen! Je betaalt gauw 15000 als je wat luxe wil zoals een afstandbediening, airco , goede dakdragers en metallic verf.
De Dacia is wel degelijk moeder's mooiste!!! HEB JE NOU ECHT GEEN SMAAK!! koop dan een Trabantje of een Daf auto. Ook zijn opa de Renault 4 is erg mooi.
De prijs viel ons destijds meer tegen! Je betaalt gauw 15000 als je wat luxe wil zoals een afstandbediening, airco , goede dakdragers en metallic verf.
De Dacia is wel degelijk moeder's mooiste!!! HEB JE NOU ECHT GEEN SMAAK!! koop dan een Trabantje of een Daf auto. Ook zijn opa de Renault 4 is erg mooi.
LINDA
· 22 maart 2011 om 20:23
Ik heb een vraag hoe klap je de 6de en 7de zetel weg in de grond of moet je ze er echt uithalen
L.A. van der Laan
· 21 december 2011 om 09:17
Kan iemand mij vertellen hoe de airco van de logan mcv werkt.