Dacia Logan MCV 1.6 16v Lauréate

Jan Westerhof - 23 maart 2007

Het rijden

De door mij gereden Logan was voorzien van de topmotorisering. Dat betekent dat er onder de motorkap een 1.6 benzinemotor ligt met 16 kleppen en 105 pk. Die motor zorgt ervoor dat de Logan lekker pittig is. Een snelheid van 160 kilometer per uur wordt zonder problemen bereikt en door de enorme wielbasis van 2,90 meter ligt de auto dan nog prettig strak op de weg. De 16-klepper is echter het best te karakteriseren als soepel. In de tweede en in de derde versnelling draait hij gewillig toeren en brengt hij de MCV vlot op snelheid. Nu is 100 pk natuurlijk ook wel nodig als je met 7 personen plaats neemt in de Logan MCV, aangezien er dan toch snel een 450 kilo aan last in de auto zit en dan heb je met de 1.4 vast minder te zeggen.

Ook met het weggedrag van de Logan is weinig mis. In bochten wil hij door de soepele vering – hieruit blijkt dat de Logan in eerste instantie bedoeld is voor de slechtere wegen van de wereld - wel behoorlijk overhellen en dat geeft bij de eerste kennismaking een weinig verheffende indruk. Er is echter geen vuiltje aan de lucht want de Logan neemt snel genomen bochten en rotondes zonder gemene escapades een beetje veilig onderstuurd. De achterste passagiers die op een verhoging zitten in vergelijking met de eerste vijf passagiers zullen er dan waarschijnlijk het hunne van denken, want zij zitten achter de achteras en ook nog eens hoger. Dat is een gevoel waaraan je moet wennen, maar na een uurtje MCV’en als zesde en zevende inzittende weet je dat het zo hoort. Het grootste nadeel voor volwassenen die op de laatste rij zitten is het ingeperkte uitzicht. Zowel door de zijruiten als door de voorruit zien ze niet veel van de omgeving. Voor de bestuurder van de Logan is de overzichtelijkheid een puntje van kritiek. De buitenspiegels die de toch wel forse auto heeft, zijn net een maatje te klein om de auto goed in te kunnen schatten.

De bestuurder van de Logan MCV heeft doorgaans geen sportieve aspiraties met zijn zevenpersoons Roemeen. Dat is maar goed ook, want dan zou hij/zij teleurgesteld worden. Het is duidelijk dat de Logan voornamelijk bedoeld is als voordelige en enigszins comfortabel vehikel. Dat comfort wordt ondersteund door de soepele vering en de zachtere stoelen. De chauffeur van de MCV wordt met deze motor verwend met lekker veel pit, maar op het gebied van schakelen, sturen en remmen is het gewoon dik in orde, zonder dat het enthousiasmeert. Dat is ook echt geen punt als je in ogenschouw houdt wat Dacia voor deze auto vraagt. Vergeleken met de vraagprijs mag je zelfs minder verwachten dan dat de MCV biedt op dit gebied. Ergens doet de Logan MCV qua rijden denken aan vorige generatie Renaults als de eerste Mégane en de vorige Clio, maar vooral aan de Kangoo.

105 pk
148 Nm
174 km/h
11,8 s
onb (7.5) l/100km
184 g/km
G
22%
€ 9.995
€ 15.856
€ 291 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal
  • Mitsubishi Lancer Wagon 1.6 Inform

  • Hyundai i30 CW 1.4 CVVT DynamicVersion Blue

  • 2017 - Dacia Logan MCV TCe 90 Série Limitée Stepway

  • 2014 - Dacia Logan MCV TCe 90 Ambiance

  • 2009 - Dacia Logan MCV 1.6 16v Lauréate

  • 2005 - Dacia Logan 1.6 MPI Lauréate