Mazda 3 MPS

- 31 maart 2007

Het interieur

Zo opvallend als het rode exterieur is, zo onopvallend is het zwarte interieur. Waar de andere merken de binnenkant van hun top-of-the-bill middenklasser opfleuren met een compleet ander stuur, accenten in de middenconsole of een bijzondere versnellingspook, kun je in deze MPS eigenlijk alleen aan de vloermatten en een klein logootje in de snelheidsmeter zien met wat voor een auto je te maken hebt. Dat is een gemiste kans van Mazda, want wie een MPS koopt, zal waarschijnlijk wel wat meer onderscheid ten opzicht te van andere Mazda’s wensen.

Waarmee de MPS zich wel duidelijk mee onderscheidt van zijn minder snelle broertjes, dat zijn de sportstoelen. De halflederen en diepzwarte bekleding en serieuze zijwangen laten zien dat het menens is. Tijdens het rijden blijkt ook wel dat het niet ‘all show but no go’ is, want de stoelen verstaan hun vak goed. Zelfs in de scherpe en snelle bochten houden ze je, bij wijze van spreken, in de houdgreep en dat is erg prettig. Bovendien zijn ze niet heel hard, zodat je ook na een wat langere reis uitgerust kunt uitstappen.

Vanuit de sportstoelen heb je een goed uitzicht op de ‘racy’ tellers, die verzonken zijn in diepe kokers. Het ziet er zeker fraai uit, vooral met de rode verlichting erbij, maar echt goed afleesbaar is het niet. De snelheidsmeter is zo geplaatst dat de nulstand helemaal onderaan is en de topsnelheid bovenin. In de praktijk moet je dus vaak naar beneden kijken en dat is niet alleen onhandig, maar ook onveilig. De middenconsole ziet er wel aardig uit, maar het is soms even zoeken naar het juiste knopje.

De 3 is een flinke auto, hij is bijvoorbeeld 24 centimeter langer dan de Volkswagen Golf. Helaas merk je daar vanbinnen weinig van. Voorin is de ruimte aardig, maar de ruimte achterin laat te wensen over. De beenruimte noch de hoofdruimte is voldoende voor volwassenen. Ook de bagageruimte valt tegen: met een kofferbakinhoud van minder dan driehonderd liter is het de kleinste in zijn klasse. De achterbank is weliswaar neerklapbaar, maar dat is niets bijzonders voor een vijfdeurs hatchback.

260 pk
380 Nm
250 km/h
6,1 s
onb (9.7) l/100km
231 g/km
G
22%
€ 18.495
€ 38.475
€ 705 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Peugeot 308 XT 2.0-16V HDiF

  • Volkswagen Golf GTD DSG

  • Lancia Delta 1.8 Di TurboJet Oro

  • Audi A3 Sportback 2.0 TDI Ambition Pro Line

  • Opel Astra 1.7 CDTI Cosmo

  • Renault Mégane 1.9 dCi 130 Privilège

  • Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline DSG

  • Ford Focus 2.0 TDCi Titanium

  • Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive

  • Citroën C4 Berline 1.6 THP Exclusive

  • 2021 - Mazda 3 e-Skyactiv G 2.0 150 Sportive

  • 2019 - Mazda 3 SkyActiv-G 122 hatchback

  • 2016 - Mazda 3 Skyactiv-D 1.5 Skylease GT

  • 2013 - Mazda 3 SkyActiv-G 120 GT-M

  • 2012 - Mazda 3 1.6 CiTD Business

  • 2009 - Mazda 3 MPS 2.3 DISI

  • 2009 - Mazda 3 2.2 CiTD Business+

  • 2006 - Mazda 3 1.6 S-VT Executive