Mazda 3 MPS

- 31 maart 2007

Het rijden

De luide brom die de motor tijdens het starten ten gehore brengt laat er geen twijfel over bestaan: dit is geen modaal gemotoriseerd middenklassertje. Eigenlijk is het in alles te merken, zo reageert de motor zeer direct op het gaspedaal, voelt het koppelingspedaal erg stug aan en lijkt het stuur amper bekrachtigd te zijn. Dit versterkt de sportieve beleving natuurlijk wel, maar het maakt de auto ook wat minder fijn in het dagelijks gebruik, zoals tijdens filerijden en inparkeren.

Wellicht is ‘hitsig’ het beste woord om het karakter van de 3 MPS te omschrijven. Hij lijkt namelijk altijd de behoefte te hebben om te versnellen. Het maakt niet uit of je veel gas geeft of weinig, hij wil altijd meer. Hoewel dat een fijne eigenschap voor zo’n sportieve auto is, kan dat op den duur wel een beetje vermoeiend worden. Gelukkig is de auto enigszins comfortabel geveerd, dat zorgt ervoor dat het nog wel uit te houden is wanneer je langere afstanden aflegt.

Op papier staat het heel leuk: een motorvermogen van 260pk en een trekkracht van 380nm. In de praktijk is het echter teveel van het goede. De 3 MPS brengt het vermogen via de voorwielen op de weg en qua grip is dat een groot probleem. Dat je in de eerste twee versnellingen niet het gaspedaal kunt vloeren zonder dat de banden spinnen is niet zo vreemd, dat je op droog wegdek zelfs in de derde versnelling wielspin hebt – op nat wegdek zelfs in de vierde! - is wel erg vervelend. Het is belangrijk om het gas altijd nauwkeurig te doseren, simpelweg omdat je anders van de weg raakt.

Wanneer er wel genoeg grip voorhanden is, dus met name op hogere snelheden, kan het motorvermogen volledig benut worden en dan merk je ook hoe snel de auto is. Vanwege de turbo hoeft hij niet veel toeren te maken om veel trekkracht te hebben en kun je heel ‘rechtlijnig’ optrekken, wat erg handig is bij tussensprintjes. Wanneer je echt hard rijdt voelt de auto nog redelijk stabiel aan, er zijn dan echter wel wat kraakjes en rammeltjes te horen.

Als we de tractieproblemen even vergeten, dan valt op dat de wegligging van de 3 MPS heel behoorlijk is. Het is echt een van de beter sturende auto’s in zijn klasse. Zoals bij veel viercilindermotoren is het motorgeluid helaas niet erg spannend. Het klinkt wel aardig, maar mist de emotie die een zescilinder heeft en het geluid is iets te mechanisch.

260 pk
380 Nm
250 km/h
6,1 s
onb (9.7) l/100km
231 g/km
G
22%
€ 18.495
€ 38.475
€ 705 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Peugeot 308 XT 2.0-16V HDiF

  • Volkswagen Golf GTD DSG

  • Lancia Delta 1.8 Di TurboJet Oro

  • Audi A3 Sportback 2.0 TDI Ambition Pro Line

  • Opel Astra 1.7 CDTI Cosmo

  • Renault Mégane 1.9 dCi 130 Privilège

  • Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline DSG

  • Ford Focus 2.0 TDCi Titanium

  • Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive

  • Citroën C4 Berline 1.6 THP Exclusive

  • 2021 - Mazda 3 e-Skyactiv G 2.0 150 Sportive

  • 2019 - Mazda 3 SkyActiv-G 122 hatchback

  • 2016 - Mazda 3 Skyactiv-D 1.5 Skylease GT

  • 2013 - Mazda 3 SkyActiv-G 120 GT-M

  • 2012 - Mazda 3 1.6 CiTD Business

  • 2009 - Mazda 3 MPS 2.3 DISI

  • 2009 - Mazda 3 2.2 CiTD Business+

  • 2006 - Mazda 3 1.6 S-VT Executive