Mazda 3 MPS

- 31 maart 2007

Slot

Wat heb je aan iets, als je het niet kunt gebruiken? Dat is zo ongeveer het probleem van de MPS. Hij heeft veel vermogen, maar hij krijgt het niet goed op de weg. Vanwege deze tekortkoming is het niet echt een prettige auto om mee te rijden. Eigenlijk had hij vierwielaandrijving moeten hebben, net als de Audi S3, zodat de potentie van de auto ook benut zou kunnen worden.

In de basis is de 3 MPS echter een goede auto. De besturing is weliswaar nogal zwaar en hij is minder ruim dan zijn relatief forse afmetingen doen vermoeden, maar de wegligging is wel prima, de stoelen zijn super en hij ziet er fraai uit: niet te ingetogen, maar ook niet te ordinair. Bovendien is hij relatief goedkoop, voor de prijs van een Golf GTI krijg je de prestaties van een Audi S3. Ook is de standaarduitrusting erg compleet. Het is alleen jammer dat die prestaties lastig in de praktijk te brengen zijn.

  • Zeer fijne sportstoelen
  • Veel pk's voor weinig geld
  • Complete standaarduitrusting
  • Krijgt vermogen niet goed op de weg
  • Zware bediening en hitsige motor
  • Groot van buiten, klein van binnen
260 pk
380 Nm
250 km/h
6,1 s
onb (9.7) l/100km
231 g/km
G
22%
€ 18.495
€ 38.475
€ 705 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Peugeot 308 XT 2.0-16V HDiF

  • Volkswagen Golf GTD DSG

  • Lancia Delta 1.8 Di TurboJet Oro

  • Audi A3 Sportback 2.0 TDI Ambition Pro Line

  • Opel Astra 1.7 CDTI Cosmo

  • Renault Mégane 1.9 dCi 130 Privilège

  • Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline DSG

  • Ford Focus 2.0 TDCi Titanium

  • Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive

  • Citroën C4 Berline 1.6 THP Exclusive

  • 2021 - Mazda 3 e-Skyactiv G 2.0 150 Sportive

  • 2019 - Mazda 3 SkyActiv-G 122 hatchback

  • 2016 - Mazda 3 Skyactiv-D 1.5 Skylease GT

  • 2013 - Mazda 3 SkyActiv-G 120 GT-M

  • 2012 - Mazda 3 1.6 CiTD Business

  • 2009 - Mazda 3 MPS 2.3 DISI

  • 2009 - Mazda 3 2.2 CiTD Business+

  • 2006 - Mazda 3 1.6 S-VT Executive