Audi S3 2.0 TFSI quattro Pro Line

- 15 april 2007

Het interieur

In de S3 zijn net als aan de buitenkant de sportieve ogende elementen wel te vinden, maar ze overheersen niet. Op de stoelen die met zogenaamd ‘Zijdennappa’ leder zijn omtrokken, wordt je van de zijkanten gesteund door de wangen en lendensteunen. Al zijn deze stoelen absoluut sportief te noemen, alleen al vanwege de vrij stevige zit, toch zijn ze beduidend minder ‘kuip-achtig’ dan bijvoorbeeld in de TT. In die zin begint hier al weer meer duidelijk te worden dat Audi ook echt probeert in te zetten op de meer dagelijkse realiteit. Het zitgedeelte is van een andere (stroevere) structuur dan de opstaande randen, zodat er van glijden moeilijk sprake kan zijn. Alles is afgewerkt met een chique ogende stiknaad.

Dezelfde afwisseling van structuur en in het oog springende stiknaad is ook op het kleine driespaaks stuur aanwezig. Persoonlijk vond ik het een prachtig stuur wat lekker in de hand lag en wat door zijn kleine diameter uitermate geschikt was voor een goede en snelle communicatie met de voorwielen. Achter het stuur prijken duidelijk afleesbare klokken die in het donker mooi helderwit oplichten. De 4 ventilatieroosters bovenop het dashboard zijn omrand met een metaalkleurige ring. De materialen die gebruikt zijn voor het dashboard zijn, zoals verwacht mag worden van een auto van een premium merk, van hoge kwaliteit. Het zijn relatief zachte kunststoffen die overal op de naden pico bello zijn afgewerkt. In de middenconsole bevindt zich het full-color navigatiesysteem dat een mooie vormgeving in het scherm gebruikt. Wel is het systeem aan de trage kant. Regelmatig kwam het voor dat je denkt dat het systeem niet heeft gereageerd op een bepaalde instructie, waardoor je het dan nog maar een keer doet. U raadt al dat dan vervolgens die instructie 2x achter elkaar werd uitgevoerd. Jammer, want bij een snelle auto als deze, mag je toch geen trage onderdelen hebben. Onder de navigatie bevinden zich de knoppen voor de automatische airco in twee zones. Omgeven door een inlegpaneel van zwarte pianolak (wat ook in de portieren en naast de achterbank terugkomt) staat het kleine versnellingspookje fier overeind. Naast stijlvolle elementen als leer en aluminium bevat deze pook een oranje ring die overeen komt met lakkleur van het exterieur. Ook prijkt het S3-logo op de pook, zoals deze ook terug te vinden is op het stuur, de toerenteller en de instaplijsten van beide portieren.

Wil je achterin plaatsnemen dan zul je bij deze 3-deurs hatchback een voorstoel naar voren moeten klappen. Audi heeft hiervoor een hendel aan de bovenkant van de stoel gemaakt die voor de instap prima functioneert. Toch gaat het terugzetten van de stoel minder handig dan het voorover leggen. Ter bevordering van de instap schuift de stoel op de rail naar voren bij het voorover leggen, maar wanneer je de stoel niet eerst weer bewust achteruit trekt/duwt op de rail voordat je de rugleuning weer in de normale stand zet, dan blijft de stoel al gauw vooraan op de rail staan, wat de instap voorin weer bemoeilijkt. Daarnaast moet je bij het terugzetten van de stoel weer de hendel bovenop de stoel gebruiken. Met name als je bij het laatste gebruik van de auto wat van de achterbank hebt gepakt en de stoel niet hebt teruggezet, is het de volgende keer als enige inzittende vervelend om vanaf de bestuurdersstoel de bijrijdersstoel weer goed te zetten, waar dit bij de meeste auto’s gewoon een kwestie van ellebogenwerk is. De positie achterin is niet echt ruim bemeten. Bij een persoon van gemiddelde lengte zit je hoofd al gauw tegen de hemelbekleding en ook de knieën hebben geen ruimte meer over tot aan de voorstoelen. Verder valt op dat de bank achterin eigenlijk maar heel vlak is. Waar de voorstoelen toch wel een sportieve snit hebben, zou je toch verwachten dat hier enigszins voorgevormde plekken aanwezig zijn, maar niets van dat alles. De koffer is met 281 liter niet echt ruim bemeten. Een TT heeft zelfs, zij het maar iets, meer.

265 pk
350 Nm
250 km/h
5,7 s
onb (9.1) l/100km
217 g/km
G
22%
€ 24.590
€ 60.658
€ 1.112 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Volkswagen Golf R32 3drs DSG

  • Mercedes-Benz CLC 200 Kompressor

  • Ford Focus RS

  • Volvo C30 2.4 D5 Momentum

  • Volkswagen Golf GTI Edition 30 DSG

  • Volkswagen Scirocco 2.0 TSI DSG Highline

  • 2020 - Audi A3 Sportback 35 TFSI S Edition

  • 2015 - Audi RS 3 Sportback 2.5 TFSI quattro S tronic Pro Line plus

  • 2015 - Audi A3 Sportback e-tron 1.4 TFSI S tronic Ambition Pro Line Plus

  • 2014 - Audi A3 Cabriolet 1.8 TFSI S tronic Ambiente Pro Line plus

  • 2014 - Audi A3 Sportback g-tron 1.4 TFSI Ambition Pro Line S

  • 2014 - Audi A3 Limousine 2.0 TDI Ambition

  • 2014 - Audi A3 1.6 TDI Ultra e Edition

  • 2013 - Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Ambition Pro Line +

  • 2012 - Audi A3 2.0 TDI Ambition

  • 2012 - Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction