Skoda Superb 2.0 TDI Elegance

Michel van Breugel - 4 juni 2007

Het interieur

Het interieur van de Škoda Superb is opgebouwd uit degelijke materialen, veelal bekend uit de VAG-stal. Door de toepassing van deze materialen voelt het interieur meteen vertrouwd aan. Op de voorstoel plaatsgenomen komt ook de plaatsing van de bedieningsfuncties bekend voor, en zijn tevens gesitueerd op de plaats waar je ze zou verwachten. Het optionele multifunctionele stuurwiel voelt prettig aan en is zowel in hoogte als in diepte verstelbaar. In combinatie met de elektrisch verstelbare stoelen kan een prima zithouding gevonden worden voor vele kilometers. Deze lederen stoelen zijn in hoogte en diepte verstelbaar en rug- en zitvlak geven een stevige en goede ondersteuning. De klokkenwinkel is op het eerste oog duidelijk en overzichtelijk. Alles wat we gewend zijn zit er in, echter tijdens het rijden blijkt de schaalverdeling van de snelheidsmeter moeilijk te bevatten.

De opbouw van de middenconsole is solide en overzichtelijk. Het optionele navigatiesysteem neemt in deze uitvoering de overhand. In dit systeem zit tevens TMC en een radiosysteem verwerkt en heeft een meerprijs van €3740.- Het systeem werkt naast het kleurenscherm ook met pijlennavigatie in het display tussen de toerenteller en snelheidsmeter, wat erg prettig is. Het kleurenscherm zit laag in de middenconsole gesitueerd waardoor een langdurige blik, van de weg af, bijna noodzaak is. Deze oplossing is niet alleen prettig maar ook nog eens veiliger. De overige instrumenten hebben geheel dezelfde werking als de overige producten uit deze stal, en daar is dan ook verder niets op aan te merken.

Vooral de enorme ruimte valt op wanneer de Superb van binnen eens goed bekeken wordt. Voorin heeft men over de ruimte geen klagen, maar achterin is het plaatsaanbod werkelijk gigantisch. Het is zelfs vergelijkbaar met dat van de grote modellen van Mercedes, BMW of Audi. De 10cm extra beenruimte maakt van de Superb onbetwist een potentiële chauffeurswagen. Met de 190cm die uw testrijder meet is het alles behalve klagen achterin met nog dik twintig centimeter beenruimte over. Ook de hoofdruimte is meer dan voldoende ondanks de schuin aflopende daklijn. Een erg leuk detail in de Superb is de aanwezigheid van een paraplu in de armsteun van het linker achterportier die voorzien is van afwatering voor na een hoosbui. Tevens zijn er achterin aparte luchtroosters aanwezig, tussen de voorstoelen, en een midden armsteun met bekerhouders en opbergvak.

De bagageruimte van de Superb is ook van een flink formaat, hij meet 480 liter. De afwerking is netjes, en er is gedacht aan hijsogen en beugels. De 480 liter is goed bruikbaar, maar door het neerklappen van de achterbank (40/60) uit te breiden tot 945 liter. Het skiluik is voorzien van een leuk detail, namelijk een zak waarin ook daadwerkelijk de ski’s in kunnen verdwijnen. Daardoor zul je nooit de ski’s in het zicht hebben liggen.

140 pk
320 Nm
215 km/h
9,9 s
6,0 (6) l/100km
170 g/km
G
22%
€ 26.915
€ 46.000
€ 843 / maand
€ 392 - € 421 / kwartaal
  • Lexus IS 220d Business

  • Volvo 850 T-5R

  • Mazda 6 MPS

  • Volvo S60 2.4D Edition

  • Mercedes-Benz C-Klasse C200 CDI BlueEFFICIENCY

  • BMW 3 Serie 320i Executive

  • Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium X-Pack

  • Opel Insignia 2.0 Turbo Cosmo

  • Jaguar X-Type 2.2D

  • Volkswagen Passat CC 1.8 TSI

  • 2020 - Skoda Superb Combi 1.5 TSI Greentech Sportline Business

  • 2016 - Skoda Superb Combi 2.0 TDI 190 pk Style Businessline

  • 2015 - Skoda Superb 1.4 TSI Greentech ACT Style Businessline

  • 2013 - Skoda Superb Combi 1.6 TDI Greenline Ambition Businessline

  • 2011 - Skoda Superb Combi Greenline 1.6 TDI Business Line

  • 2010 - Skoda Superb Combi 1.8 TSI DSG Elegance

  • 2008 - Skoda Superb 2.0 TDI Ambition