Het interieur
De grijze stoffen zetels voelen zacht aan. Het is snel duidelijk dat deze stoelen gemaakt zijn voor lange reizen. Ook wordt snel duidelijk waar de stoelen níet gemaakt voor zijn: bochten. Nee, ik heb het hier niet over de steun tijdens een stevig potje racen, maar over klaverbladen waarop met matige snelheid wordt gereden en krappe bochtjes binnen de bebouwde kom. Ondanks de niet heel gladde stof glijd je in scherpe bocht altijd een stukje naar buiten. Lekker comfortabel, maar iets meer vorm – en daarmee: grip – is gewenst.
De middenconsole telt gelukkig niet veel knopjes en de knopjes spreken voor zich. Helaas doet de opstelling van de knopjes ietswat goedkoop aan en wordt dat bovendien versterkt door het omringende plastic. Door de kleur en de manier waarop het plastic gespoten straalt het plastic absoluut geen klasse uit, het lijkt niet op de metaal-uitstraling die ze waarschijnlijk voor ogen hadden en het doet daarom afbreuk aan het – voor wat betreft de rest vrij nette – interieur.
Zoals gebruikelijk bij Peugeot is het instrumentarium geheel zonder franjes en daardoor goed afleesbaar. Zowel de temperatuur van de koelvloeistof als de temperatuur van de motorolie wordt weergegeven, zodat je altijd goed kunt inschatten of de motor al goed warm is of nog niet. Tussen de toerenteller en de snelheidsmeter zit een klein displaytje dat onder andere de gegevens van de boordcomputer laat zien.
In principe koop je een stationwagen vanwege de extra ruimte ten opzichte van de sedan. De schuine achterruit, die bijdraagt aan het vloeiende profiel, heeft helaas tot gevolg dat de bagageruimte niet heel overtuigend groot is. Hij moet het bijvoorbeeld afleggen tegen de Laguna en C5, terwijl die twee ongeveer dezelfde lengte- en breedtematen hebben.
Achterin is het goed vol te houden. De beenruimte is prima en ook met de hoofdruimte is weinig mis. De 407 SW is een forse auto, dus er mag wel wat ruimte verwacht worden. Gelukkig voldoet hij aan de verwachtingen: ook voor grote kinderen en niet heel grote volwassenen is het goed toeven achterin de 407.