Intro
“Wauw! Wat een dikke bus heb je daar, man!” Dergelijke opmerkingen kreeg ik meer dan eens te horen in de afgelopen dagen. Toen Ben Pon in 1947 in zijn agenda de eerste schetsen voor de Transporter maakte, had hij vast niet kunnen vermoeden dat het pragmatische voertuig zes decennia later zou evolueren tot deze stoere en chique Multivan.
De Multivan is in Duitsland al jarenlang een graag geziene gast op de opritten van de beter gesitueerde families én op de linkse rijstroken van de AutoBahn. In de jaren tachtig bracht VW de eerste Multivan uit op basis van de toenmalige Transporter en het was direct een groot succes. Niet in de laatste plaats vanwege de enorme ruimte die de auto bood en de topsnelheid van 150 kilometer per uur. De Multivan werd voorzien van luxueuze stoelen die tegenover elkaar gezet konden worden en een tafeltje: echt een Reisemobil. Na een paar jaar was het over voor deze Multivan en kwam de nieuwe, die de motor voorin had en meer reed als een personenauto. Vanaf toen ging het ook met de aangeboden krachtbronnen qua kracht sterk bergopwaarts. Er kwam een TDI met 150 pk en een top van tegen de 190 en vervolgens een zespitter met 204 pk, die de Multivan de magische grens van 200 Sachen liet doorbreken.
Ook de testauto was voorzien van een dergelijke zescilinder en wel een 3.2 met 235 pk die de auto met groot gemak over de magische 200-grens gooit. Verder was de auto volgehangen met allerhande opties die het leven veraangenamen en de prijs deden opdrijven tot een bedrag van dik 90 mille.