Het rijden
Met deze motor is het rijden in de Multivan een soeverein genoegen. Er is altijd voldoende kracht voor handen en de zestraps-automaat schakelt over zonder dat men het merkt. Daarbij worden de inzittenden getrakteerd op een bijzonder fraai en dik V6-geluid, dat vooral in de lagere toerengebieden een schitterende bas kent. Reeds in de parkeergarage van de importeur bemerkte ik bij het omdraaien van de sleutel dat er een heel gaaf geluid in deze bus zat. Ook in de hogere regionen zingt de zescilinder graag, maar hij slaat bij ongeveer 5000 toeren over van een indrukwekkend geluid naar een kernachtige jank die hij doortrekt tot tegen de 7000 toeren!
Dat de Multivan hierbij een behoorlijk snelle auto wordt mag wel blijken, want tussenacceleraties zijn vanwege het koppel van 315 Nm geen enkel probleem. Ook de topsnelheid van de bus is bijzonder te noemen, want hoeveel bussen rijden er nu makkelijk 220 op de teller? Dat het verbruik van de Multivan 3.2 erg hoog ligt is echt een groot nadeel. Bij een rustige rijstijl moet men al een fluwelen gasvoet hebben om niet onzuiniger dan 1:10 te gaan rijden, maar in de praktijk rijdt men eerder 1:8: een flinke grootverbruiker. De achteraf in te bouwen aardgasinstallatie die wordt aangeboden is in dat licht gezien een zeer aantrekkelijke optie. Dat het aantal tankpunten dan sterk wordt gereduceerd moet men daarbij voor lief nemen.
Het rijgedrag van de Multivan is tweeledig. Er kan op een comfortabele manier mee gereden worden en er kan tevens gekozen worden voor een sportief gebruik van de auto. In dat geval kan men de automaat in de sportstand zetten en eventjes lekker gaan hoeken en planken met de bus. De Transporter staat als bus bekend om zijn strakke weggedrag en geldt als benchmark in zijn klasse, maar als Sport Edition gaat het nog een stapje verder. De vering is stugger gemaakt en de auto is zoals gezegd voorzien van 18 inch velgen met 255-banden. Dat zorgt ervoor dat de auto in bochten nauwelijks overhelt en dat er strak ingestuurd kan worden. Erg knap dat Volkswagen de auto een dergelijke wegligging mee heeft kunnen geven. Als het sportieve rijden niet gepast is dan kan er simpelweg worden overgeschakeld naar een comfortabel weggedrag. De Multivan brengt de inzittenden in alle rust naar de plaats van bestemming en hierbij worden de passagiers van alle gemakken voorzien zoals een in zones ingedeelde airconditioning en een geluidsversterkingsysteem dat ervoor zorgdraagt dat er op hogere snelheden niet geschreeuwd, maar zelfs gefluisterd kan worden. Wel jammer dat sommige personen het zitten achter de achteras – zoals bij de Multivan op de achterbank het geval is – als onprettig ervaren.