Sportiviteit voor daklozen
Sommige innovaties maken een product opeens een stuk bruikbaarder. Denk maar eens aan wat de lift voor de wolkenkrabber betekende, de afstandsbediening voor de televisie of het internet voor de computer. Op diezelfde manier had het metalen cabriodak, populair geworden met de Peugeot 206CC, veel gevolgen voor het cabriorijden. Cabrio’s werden steeds praktischer, bruikbaar in weer en wind. De stoffen kap raakte daardoor steeds meer uit de gratie, want wie wil er nog zo’n onhandige stoffen kap hebben als je een ook een fijn metalen cabriodak kunt hebben, waarmee de auto zowel een cabrio als een coupé kan zijn?
Desalniettemin hield BMW vast aan de stoffen kap. De fabrikant uit München was van mening dat een metalen dak te veel weegt en zorgt voor een te hoog zwaartepunt. Daarom werden auto’s als de Z4 en de 6 Serie nog steeds met stoffen kap geleverd, terwijl bijvoorbeeld de Mercedes SLK en SL allang een metalen dak hadden. Nu is BMW dan toch overstag gegaan; de nieuwe 3 Serie Cabrio heeft geen stoffen kap meer. Betekent dit dat er veel water bij de wijn is gedaan, of is het wel degelijk een fijne rijdersauto, zoals je van het merk met het blauw-witte logo mag verwachten?
Error loading images. One or more images were not found.