Het rijden
De motor draait soepel zijn toeren en is prima geschikt om je van A naar B te brengen. Als je echter een keer flink wilt versnellen merk je dat de nieuwe 2-liter motor toch wel moeite heeft met deze auto. Het houdt allemaal niet echt over en een snelle inhaalactie is er bij hogere snelheden dan ook niet bij. De auto lijkt wat trekkracht te kort te komen voor zijn klasse. Waar je sterke auto's verwacht om door de blubber te ploegen of zware trailers te trekken, mist deze RAV4 de boot. Uit de cijfers blijkt gelukkig dat de 2 diesels die op dit moment beschikbaar zijn een behoorlijk hoger koppel tot hun beschikking hebben.
Waar de power onder de maat is, is het stuurgedrag juist weer heerlijk. De auto stuurt niet zo zwaar, maar heeft via het stuur toch een zeer goede communicatie met zijn berijder. Of je nu strak de hoek om wil of een flauwe bocht doorgaat, de RAV4 doet precies wat je wil en doet dit op een prettige manier. Het schakelen gaat ietwat hakerig, zoals veel moderne auto's het tegenwoordig hebben, maar het functioneert verder prima.
De vering is stug, een klinkerweggetje of drempeltje voel je binnen erg goed, maar dat is natuurlijk weer inherent aan het feit dat deze auto in de oorsprong gebouwd is voor zijn toegevoegde waarde in het terrein. Het was jammer dat ik er zelf niet het terrein mee in kon om bijvoorbeeld het 'Integrated Active Drive System' te ervaren. Dit systeem moet de auto aanpassen aan de rij-omstandigheden. Bijvoorbeeld automatisch schakelen tussen 2WD en 4WD, of voorkomen dat de auto afslaat up- of downhill.