BMW X5 3.0d High Executive

Michel van Breugel - 16 augustus 2007

Kwaliteit

Bij het openen van de deur straalt de kwaliteit van het interieur je al tegemoet. Nu moet gezegd worden dat er in de gereden X5 rijk gestrooid was met opties die de mens het leven plezieriger maken. Het design van het binnenste is herkenbaar, maar er zijn een tal van verbeteringen aangebracht in vergelijking met de vorige generatie. De zetels voorin de X5 zien er niet alleen comfortabel uit, ze zitten ook zeer comfortabel en bieden voldoende zijdelingse steun. Ook de verstelmogelijkheden zijn uitstekend, noem het maar op en het is verstelbaar. Het stuurwiel heeft een opvallend dikke rand die goed in de hand houdt, welke ook is voorzien van de bekende “verdikkingen”. Het stuur bevat ook enkele knopjes voor het bedienen van audio en telefoon. Het dashboard ziet er nogal leeg uit, maar dit komt door het gebruik van iDrive waar veel functies in zijn opgenomen. Dit, inmiddels bekende en beruchte, systeem werkt door middel van een draaiknop op de middentunnel waarmee door de menu’s gelopen kan worden voor navigatie, audio, telefoon en overige instellingen. Tevens is het veelbesproken iDrive vernieuwd. Dankzij voorkeuzetoetsen (naar wens instelbaar) werkt het systeem een stuk simpeler en sneller. Op de middentunnel zijn genoeg mogelijkheden aanwezig om een flesje fris kwijt te kunnen of iets anders op te bergen. Daar in tegen valt de ruimte in het dashboardkastje weer tegen, waarbij in dit testexemplaar een kanttekening bij gezet moet worden omdat deze is voorzien van een wisselaar voor de audio-installatie en deze in het dashboardkastje is geplaatst.

Dankzij de toegenomen afmetingen in vergelijking met het vorige exemplaar, de lengte nam met 18,7cm en de breedte met 1,7cm toe, is de ruimte in het interieur ook gegroeid. De ruimte op de achterbank is hierdoor redelijk ruim. Zo is er voldoende hoofd- en beenruimte. Een groot minpunt van de achterbank is de hoogte van de zitting, deze is echt te laag. Verder zit de bank goed en is de rugleuning verstelbaar. De toename van het aantal centimeters heeft BMW vooral gebruikt om in dit nieuwe exemplaar een derde zitrij te realiseren. Immers bij de concurrentie kunnen ze er ook niet meer van buiten, dus kon BMW niet achterblijven. Echter is het bij de X5 zo dat het niet tot de standaarduitrusting hoort, en zo doende ook niet in dit testexemplaar aanwezig was. De optie voor de derde zitrij bedraagt maar liefst een meerprijs van €2732. BMW benadrukt echter dat de derde zitrij is ontwikkeld voor kinderen. Met zeven zitplaatsen bedraagt de kofferinhoud nauwelijks 200 liter, in normale omstandigheden een zeer riante 600 liter welke nog eens uit te breiden is tot 1759 liter met de achterbank neergeklapt. De kofferklep opent nog steeds in twee delen wat we ook bij het vorige model zagen. Het onderste deel vergemakkelijkt het inladen wel, maar de twee handelingen in plaats van één is ook niet alles.

Naast het verbeterde interieur met andere materialen en meer functionaliteit in het interieur was de opwaardering van de uitrusting het derde speerpunt van BMW bij de ontwikkeling van de nieuwe X5. Dat zien we terug in de indrukwekkende optielijst die voor een groot deel bestaat uit moderne opties. Neem bijvoorbeeld de Adaptieve bochtenverlichting, spraakbesturing en Dvd-systeem voor de achterpassagiers. Neem hierbij de, op dit testexemplaar aanwezige, head-up-display, vier zones climate control, automatisch grootlicht, achteruitrijdcamera en dvd-navigatiesysteem. Hiermee kunt u de X5 van diverse nieuwe snufjes laten voorzien.

235 pk
520 Nm
216 km/h
8,3 s
10,7 (8.7) l/100km
214 g/km
G
22%
€ 69.500
€ 109.388
€ 2.005 / maand
€ 562 - € 606 / kwartaal
  • Infiniti FX50 S 5.0 V8 VVEL

  • Volkswagen Touareg 4.2 V8

  • Audi Q7 3.0 TDI quattro

  • Cadillac SRX 4.6 V8 Sport Luxury

  • Land Rover Range Rover Sport TDV8 HSE

  • 2014 - BMW X5 xDrive30d High Executive