Steengoed
Bij het ontwikkelen van de nieuwe X5 had BMW rijeigenschappen, functionaliteit en luxe bovenaan het verlanglijstje gezet. Op alle drie de punten scoort BMW hoge ogen. De wel zeer dikke velgen op dit testexemplaar geeft de bestuurder een bijzonder nauwkeurige feedback, de koets blijft vlak in de bochten en de zes-in-lijn dieselmotor levert uitstekende prestaties en u had wellicht begrepen dat de afwerking en kwaliteit van hoog staand niveau is. De X5 is minder sterk buiten het terrein, waar een Range Rover beter partij geeft. Wie daar niet om geeft kan eerder concurrentie verwachten uit de hoek van Mercedes-Benz, met de M-klasse, en Porsche, met de Cayenne die overigens niet als diesel leverbaar is.
Optioneel is de X5 leverbaar met allerlei leuke gadgets. Ook optioneel is de X5 leverbaar als zevenzitter. Maar hierbij komen we meteen bij het grootste blok aan het been van de X5: de opties. Door de opties wordt deze SUV erg prijzig. Standaard mag de X5 3.0d voor €71.600 de showroom verlaten. Het geteste exemplaar had meer dan enkele opties aan boord waardoor dit exemplaar op een lieve som van €109.388 uitkomt. Dit is een hoop geld voor een steengoede SUV waar de concurrentie zich wederom op kan stukbijten.
- Sublieme wegligging
- Krachtige en stille diesel
- Goede kwaliteit en uitstraling
- Achterbank te laag
- Automaat bij wegrijden niet foutloos
- Prijzig door opties