Instapdiesel
BMW heeft al decennialang de lijfspreuk “freude am fahren”. Het merk houdt zich ook al die tijd vast aan het concept van achterwielaandrijving, directe besturing en fantastische wegligging. Het merk ontwikkelt echte rijdersauto’s, en om maar direct met de deur in huis te vallen: de nieuwe X5 is daar één van. BMW was in het begin van het tijdperk in het SUV-segment de maatstaf, en dat kan ook weer van deze X5 gezegd worden. Met de nieuwe X5 heeft BMW de positie weer verder versterkt.
De gereden drieliter dieselkrachtbron levert 235pk bij 4.000 toeren per minuut. Dit tesamen met een flink koppel van 520Nm dat al bij 2.000 toeren per minuut vrijkomt, levert prima prestaties in de 2.180 kg wegende SUV. De motor is gekoppeld aan een zeer soepel schakelende zestraps automaat. De automaat is te bedienen met een kleine pook die wel iets weg heeft van een joystick. De elektronische pook werkt prettig, ligt fijn in de hand en oogt nog eens hightech ook. De handmatige schakelfunctie heeft (de enige) juiste lay-out, maar zal in de praktijk maar weinig gebruikt worden. Dit kan maar op één manier beargumenteerd worden: omdat de automaat zo goed is.
De zescilinder ontpopt zich tijdens de testrit als een fijne metgezel van de X5. Het flinke koppel zorgt ervoor dat er weinig te wensen overblijft aan trekkracht, deze lijkt op elk gewenst moment aanwezig. De drieliter zes-in-lijn van de X5 is een evolutie van het blok dat ook in de vorige generatie leverbaar was. Er is geen enkel moment het besef dat men onderweg is met de instapmotor. Zeker de prestaties liegen er niet om en zijn best indrukwekkend met de zestrapsautomaat die zeer alert reageert, en één of twee verzetten terug schakelt wanneer het gaspedaal diep wordt ingetrapt. De typische dieselbrom is duidelijk hoorbaar bij acceleraties, maar is niet hinderlijk te noemen. De sound van de drieliter is aangenaam en past perfect bij het karakter die de X5 aan de man wil brengen.
Wat vooral opvalt tijdens het rijden met de nieuwe X5 is de directe besturing en het geweldige onderstel. Dit breekt echt potten in dit segment, want de snelheid waarmee de X5 door bochten kan worden gestuurd doet een gemiddelde middenklasser versteld staan. Het optionele Active Front Steering is hierbij de helpende hand en een regelrechte aanrader. De stuuruitslagen zijn hierdoor niet zo groot en de besturing past zich aan de snelheid aan. Voor SUV begrippen is de besturing echt messcherp waarbij het onderstel ongekend is voor een auto uit deze klasse. Het optionele Adaptive Drive is een prima systeem dat de dempers continu aanpast. Hierdoor neemt het comfort toe en is er van overhellen geen sprake meer.
De aandrijflijn wordt verzorgd door BMW’s X-drive. De aandrijflijn verdeelt het koppel dynamisch tussen de voor- en achteras waarbij in eerste instantie de meeste krachten naar de achteras gaan. De tractie bij het wegrijden is onder normale omstandigheden prima. Daarentegen staat het systeem een echt sportief rijgedrag niet echt toe, omdat de X5 dan gaat reageren als een voorwielaandrijver terwijl je juist alleen achterwielaandrijving wil. Toch blijft de X5 voorop lopen gezien het weggedrag in dit segment. Het weggedrag is opvallend dynamisch, de auto ligt als een blok op de weg en het blijft een sportieve SUV.