Kia cee'd Sporty Wagon 2.0 CRDi X-ecutive

- 20 oktober 2007

Overzichtelijk

Het interieur zal voor wie bekend is met de vijfdeurs cee'd een feest van herkenning zijn. Hetzelfde dashboard en dezelfde stoelen zijn ook in de hatchback terug te vinden. De trapezoïde vorm van het front van de auto komen in een wat afgeronde vorm terug in het dashboard. Alle instrumenten en ventilatieroosters die middenin het dashboard zijn geplaatst worden omkaderd door een dergelijke lichtgrijze vorm. Het grote hart van het stuur is ook weer van een dergelijke vorm, al is hij wel veel sterker afgerond. Het hele dashboard oogt opgeruimd en overzichtelijk. De gebruikte materialen zijn prima, geen top of the range, maar zeker op zijn plek. Wel lijken sommige kunststof delen erg makkelijk vuil aan te pakken. Met een nat doekje is het wel zo weer weg, maar de gemiddelde automobilist wil toch niet te vaak met een sopje in de weer zijn. De afwerking van het dashboard, en de rest van het interieur, is ook prima voor elkaar. De oranje dashboardverlichting van de goed afleesbare klokken en de centrale informatieschermpjes geven een warme gloed aan het interieur, zolang deze tenminste niet op volle kracht brandt, maar uiteraard is dit door de bestuurder te regelen.

Doordat de geteste Sporty Wagon was uitgerust met een navigatiesysteem, zijn er drie schermpjes in de middenconsole te vinden. Het bovenste en grootste scherm is van de boardcomputer met wat aanvullende informatie als tijd en buitentemperatuur. Het onderste scherm hoort bij het automatische airconditioningsysteem en het middelste is van het navigatie- en audiosysteem. Het frappante is dat dit schermpje haast het kleinste is van de drie. In ieder geval qua breedte. Het laat zich dan ook niet moeilijk verklaren dat het bedienen van zowel het audio- als navigatiegedeelte niet heel makkelijk gaat. Het aflezen van informatie mag haast gepaard gaan met een vergrootglas. Ook de menustructuur wordt niet heel snel duidelijk, puur omdat je een stuk overzicht mist, wat je op een groot scherm wel kan hebben. De gesproken instructies zijn wel duidelijk. De soms wat té vriendelijke vrouwenstem met haar ‘alstubliefts’ geeft duidelijk aan wat de bedoeling is en zodoende zou het schermpje tijdens het rijden ook niet per se geraadpleegd hoeven worden. Toch staat er af en toe wel wat extra informatie op het scherm zoals aanwezige flitsers, te hoge snelheid ten opzichte van de toegestane snelheid of alternatieve routes vanwege mogelijke vertragingen. Deze informatie ontgaat de bestuurder dan ook snel. Het audiosysteem kan overigens ook overweg met MP3-spelers en USB-sticks middels de twee aansluitingen die zich voor de versnellingspook bevinden.

De stoelen zijn in de X-ecutive uitvoering standaard in half leer, half stof uitgevoerd. Een aardige combinatie, want de stof met golvende structuur zorgt ervoor dat het geheel een vrolijke, maar toch degelijke uitstraling krijgt. De stoelen zitten op zich prima, al vergt een eerste goede verstelling even wat probeertijd. De zitting en leuning zijn relatief hard en de leren wangen en lendensteunen zorgen voor de nodige grip. Sportstoelen is een groot woord, daarom lijkt me een kwalificatie als ‘sporty stoelen’ wel op zijn plek. Op de achterbank is voldoende ruimte voor zowel kinderen als volwassenen om een goede plek in te nemen. Het smalle plekje in het midden kan, indien ongebruikt, ingenomen worden door een leren armsteun die in de leuning zit verwerkt. Met 534 liter bagageruimte heeft de Sporty Wagon een te verwachten laadruimte. Toch zijn er auto’s met een kleinere bagageruimte te vinden, die meer lijken te kunnen verstouwen. Het lijkt hem ook met name te zitten in de breedte die ter hoogte van de achterwielen behoorlijk minder is. Met de achterbank in twee delen neergeklapt is de bagageruimte uit te breiden tot meer dan het drievoudige.

140 pk
304 Nm
205 km/h
10,5 s
6,8 (5.6) l/100km
149 g/km
G
22%
€ 17.195
€ 29.240
€ 536 / maand
€ 358 - € 383 / kwartaal
  • Peugeot 307 SW 1.6 HDi Pack

  • Opel Astra Stationwagon 1.9 CDTi 100pk Edition

  • Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Sportline Business

  • Skoda Octavia Combi 1.6 TDI Greenline Business Line

  • Renault Mégane Estate 2.0 dCi 160 Dynamique

  • 2013 - Kia Pro_cee'd GT 1.6 GDI-T First Edition

  • 2013 - Kia cee'd 1.6 GDI DCT Super Pack

  • 2013 - Kia pro_cee'd 1.6 CRDI Super Pack

  • 2012 - Kia cee'd Sportswagon 1.6 GDI Plus Pack

  • 2012 - Kia cee'd 1.6 CRDi Premium Pack

  • 2011 - Kia Pro_cee'd 1.6 CVVT Seven

  • 2009 - Kia cee'd Sporty Wagon 1.6 CVVT EcoDynamics First Edition

  • 2009 - Kia Pro_cee'd 1.4 CVVT ISG X-ecutive

  • 2008 - Kia Pro_cee'd 1.6 CRDi X-ecutive

  • 2007 - Kia cee'd 1.4 CVVT X-ecutive