Gelijkmatig goed
De gereden Sporty Wagon is uitgerust met een tweeliter dieselmotor die gebruik maakt van de verbeterde Bosch inspuittechnologie. Met een maximaal vermogen van 140 pk en een maximaal koppel van 304 Nm zou het niet behelpen moeten zijn in een compacte middenklasser. En dat blijkt ook wel. De motor heeft voldoende pit om zowel vlot vanuit stilstand weg te rijden en om te accelereren vanaf een bepaalde snelheid. De krachten komen al vlot beschikbaar en lijken daarna heel gelijkmatig verdeeld te zijn over het toerengebied. Dit gelijkmatige zorgt aan de ene kant voor een heel relaxt rijgedrag, maar aan de andere kant vlamt de auto nooit echt. De auto kan wat vlak over komen, je zou haast vergeten dat er continu voldoende vermogen en koppel aanwezig is. Uiteindelijk kun je er prima op een vlotte manier mee door het dagelijkse verkeer komen, want daarvoor heb je geen scherpe randjes nodig natuurlijk.
De zelfontbrander is gekoppeld aan een handmatig geschakelde zesversnellingsbak, die zich prettig en precies laat bedienen. Met het vroeg vrijkomende koppel is het mogelijk om zeer vlot op te schakelen en toch soepel te rijden volgens ‘het nieuwe rijden’. Hiermee is het door Kia geclaimde verbruik van 5.6 liter per 100 kilometer ook daadwerkelijk haalbaar. Toch vraagt dit wel een zeer bewuste rijstijl, want met wat vaker ‘te laat’ opschakelen en eens een keer wat assertiever rijgedrag kom je er vrijwel direct bovenuit. Dit resulteerde dan ook in een gemiddeld testverbruik over ruim 700 kilometer van 6.8 liter. Helemaal niet onaardig, maar toch niet helemaal in overeenstemming met de fabriekswaarden. Een nadeel van het zuinige rijden is het rauwere dieselgeluid wat vrijkomt in het lagere toerengebied. Met name stationair en tot zo’n 2.000 toeren per minuut is de motor best nadrukkelijk aanwezig. Daarboven wordt het geluid minder storend.
Uit de besturing en wegligging zou ook moeten blijken of de term Sporty ook meer is dan een naam alleen. En uit de besturing blijkt het niet. Deze is prima voor de eerder genoemde rustige rijstijl, maar voor het nauwkeurigere werk met wat meer snelheid komt hij toch te kort. Dit had best wat directer mogen zijn. Opvallend is dat juist het onderstel wel weer sportief aanvoelt. Er is een goede, duidelijke communicatie met het wegdek. Oneffenheden worden goed doorgegeven en in bochten lijkt het onderstel geen krimp te geven. Zelfs met wat meer snelheid, laat het onderstel van de Sporty Wagon zijn grenzen niet kennen. Het aanwezige ESP kan lang wachten alvorens het om assistentie verzocht wordt. Nu zullen de gemiddelde gebruikers de grenzen vrijwel nooit opzoeken, al is het maar omdat deze auto vanwege de gelijkmatige power en de besturing daar ook niet echt toe uitlokt, maar het is toch fijn om te weten dat in een eventueel benard moment de auto tot veel in staat is.
2013 - Kia Pro_cee'd GT 1.6 GDI-T First Edition
2013 - Kia cee'd 1.6 GDI DCT Super Pack
2013 - Kia pro_cee'd 1.6 CRDI Super Pack
2012 - Kia cee'd Sportswagon 1.6 GDI Plus Pack
2012 - Kia cee'd 1.6 CRDi Premium Pack
2011 - Kia Pro_cee'd 1.6 CVVT Seven
2009 - Kia cee'd Sporty Wagon 1.6 CVVT EcoDynamics First Edition
2009 - Kia Pro_cee'd 1.4 CVVT ISG X-ecutive
2008 - Kia Pro_cee'd 1.6 CRDi X-ecutive
2007 - Kia cee'd 1.4 CVVT X-ecutive