Renault Twingo TCE 100 GT

- 2 januari 2008

Zware concurrentie

Terug naar de hamvraag: is de nieuwe Twingo een waardige opvolger voor zijn voorganger? Daar is eigenlijk geen makkelijk antwoord op te geven. Toen het eerste model in 1993 op de markt kwam, bestonden zijn concurrenten uit auto’s die er nogal oubollig uitzagen en bovendien niet echt lekker reden, de Twingo viel toen op door zijn vlotte uiterlijk en prettige wegligging. Tegenwoordig heeft hij zwaardere concurrentie, hij moet het opnemen tegen hippe auto’s als de nieuwe Fiat 500 en de Agyo/107/C1-drieling, waardoor het voor de Twingo moeilijker is om op te vallen.

Dat neemt echter niet weg dat het een heel prettige auto is. Toegegeven, hij had er wat minder braaf mogen uitzien, de vormgeving is echter best fris. En de GT-details maken ook een hoop goed. Wat het rijden erg aangenaam maakt is niet alleen het fijne onderstel, maar vooral het érg prettige turbomotortje, dat zowel sterk als soepel is. Kijken we naar de prijs, dan zien we dat hij met 13.795 euro zo’n drie mille minder kost dan de Fiat 500 1.4 Sport. Die 500 heeft weliswaar standaard airco, maar ook met gelijke uitrusting is het verschil niet gering. Met de Twingo GT heb je dus voor relatief weinig geld een heerlijk autootje!

  • Sportief rijgedrag
  • Prettig motortje
  • Veel binnenruimte
  • Weinig zijdelingse steun
  • Interieur is tikkeltje saai
  • Uiterlijk iets te braaf
100 pk
145 Nm
189 km/h
9,8 s
6,6 (5.9) l/100km
140 g/km
F
22%
€ 8.495
€ 16.005
€ 293 / maand
€ 94 - € 106 / kwartaal
  • Fiat 500 1.4 16v Sport

  • Volkswagen Fox 1.4 Trendline

  • Ford Ka 1.2 Titanium

  • Toyota iQ 1.0 VVT-i Comfort

  • Smart Fortwo Coupé 52 kW Edition MHD

  • 2021 - Renault Twingo Electric Electric Intens

  • 2014 - Renault Twingo SCe 70 Expression

  • 2012 - Renault Twingo 1.2 16v ECO2 Collection