Clubdoor
Hét verschil met de gewone MINI is natuurlijk de lengte. In feite is de lengte van het achterportier ongeveer de extra ruimte die je krijgt. Dat lijkt heel veel, ware het niet dat het deurtje er niet in is van 'dertien in een dozijn'. De winst in de lengte is 24 cm ten opzichte van de gewone MINI. Het portiertje is wel iets groter dan die 24 cm, maar zeker niet van gemiddeld formaat. Toch is hij door de bijzondere suicide-constructie zeer functioneel. Bij die techniek, die héél vroeger wel wat gangbaarder was en tegenwoordig aan auto's als een Rolls-Royce Phantom voorbehouden lijkt, scharniert het achterportier tegengesteld aan het voorportier. Doordat de B-stijl verwerkt zit in het achterportier - en dus mee scharniert naar buiten - ontstaat er een enorme instapmogelijkheid naar de achterbank. Lekker eigenzinnig en grappig, dus wat dat betreft past het prima bij een auto als de MINI. En het grote voordeel is natuurlijk dat de auto niet direct zoveel langer hoeft te worden, dat de karakteristieke MINI-lijnen totaal verloren zouden gaan. Minstens zo eigenzinnig is het dan wel weer dat deze zogenaamde Clubdoor alleen aan de bijrijderskant zit. Het is dan ook begrijpelijk dat deze constructie in Groot-Brittannië de nodige kritiek oogst, want voor de rechtsgestuurde auto's wordt de hele carrosserie niet gespiegeld. Gezien het feit dat de rechtsgestuurde markt relatief klein is, heeft MINI besloten de Clubman te optimaliseren voor de linksgestuurde markt.
Behalve de lengte zijn de maten niet of nauwelijks gewijzigd. Het is dan ook niet vreemd dat de Clubman recht van voren gezien amper te onderscheiden is van de driedeurs hatchback. Of het moet zijn dat het reliëf in de daklijn de oplettende kijker opvalt. Toch zal er voor de MINI-kenner nog een ander aspect zijn wat verraadt dat dit een Clubman betreft, dat is namelijk de lakkleur 'Hot Chocolate Metallic'. Deze is exclusief te bestellen op de Clubman en naar het schijnt maakt deze kleur al een zeer groot deel uit van het totale aantal geschreven orders. Als je me een week terug zou vragen of ik een bruine lakkleur op een auto zou kunnen bestellen, dan was het antwoord ongetwijfeld nee geweest, maar na het zien van deze Clubman ben ik radicaal om. Een mooie en bijzondere lakkleur.
Aan de achterkant is de Clubman veel makkelijker te onderscheiden van de driedeurs. Ook hier is weer sprake van eigenzinnige deurtjes, want de Clubman heeft net als een bestelauto twee deurtjes aan de achterkant. De C-stijlen zijn van boven tot beneden in de zelfde matzilveren kleur uitgevoerd als het dak en de spiegels. Met deze kleurverschillen geeft deze nieuwe Clubman weer een knipoog naar het Traveller-verleden en dan in het bijzonder de 'Woody'-varianten waar deze C-stijl met hout belegd was. De achterlichten neigen dan ook weer wat meer naar de lichten die bij die klassieke Traveller hoorden. Leuk detail is dat de lichten blijven staan als de deuren geopend worden, maar dat de matzilveren omlijsting wel meeklapt met de deurtjes.