Ruime gedachtes
Eenmaal in de Tiguan gestapt voelt het interieur direct vertrouwd aan. Niet geheel onlogisch, de layout lijkt rechtstreeks uit de eerder genoemde Golf Plus te komen. Hier is overigens niets mis mee, dit model is al eerder geroemd om zijn ergonomie. Het instrumentarium bestaat in de basis uit twee grote ronde klokken die informatie geven over de snelheid en het toerental. De twee kleinere tellers die hier schuin onder zijn verwerkt geven het brandstofniveau en de koelwatertemperatuur weer. Tussen de twee grote tellers bevindt zich een display dat informatie verschaft over brandstofverbruik, navigatie en bijvoorbeeld radiozenders. Deze zijn te veranderen en te doorlopen met de knopjes op het multifunctionele stuurwiel. De middenconsole biedt in deze uitvoering een optioneel en volledig nieuw navigatiesysteem aan met touchscreen bediening en achteruitrijcamera. Het systeem werkt erg prettig en de bediening spreekt door het touchscreen voor zich. Onder dit scherm zijn de gebruikelijke knoppen voor climate controle en stoelverwarming gesitueerd. Opvallend voorin de Tiguan zijn alle ruimtes die worden aangeboden om vooral kleine, maar ook grotere spullen op te bergen.
Het zitmeubilair in de gereden Tiguan is voorzien van lederen bekleding, waarbij de bestuurdersstoel automatisch te verstellen is. Hierdoor is een prima zithouding aan te nemen, het enige nadeel is dat er geen geheugen is voor instellingen van de stoel. De sportstoelen geven een prima steun in zowel de rugleuning als het zitvlak. Ze zijn in beide gevallen lang genoeg, er is duidelijk rekening gehouden met de steeds langer wordende mens. Bij de instapversie komt dit overigens niet helemaal tot zijn recht, aangezien het stuurwiel niet in hoogte te verstellen is. De ruimte achterin is variabel in te stellen, de Tiguan is voorzien van een verschuifbare achterbank. Wanneer de bank in de achterste stand staat is er voldoende beenruimte aanwezig voor personen tot een krappe twee meter lengte. Als de bank in de voorste stand wordt verplaatst is de beenruimte aanzienlijk minder, maar wordt de bagageruimte flink vergroot. Het interieur is ook achterin ruim te noemen want ook hier is de hoofdruimte royaal, net als voorin deze SUV. De rugleuningen zijn in delen neer te klappen waardoor de bagagecapaciteit van 470 liter naar 1.510 liter kan worden vergroot. Ook de afwerking in de bagageruimte is zoals we dat van Volkswagen kennen; netjes en degelijk. In dit exemplaar is het reservewiel achterwege gelaten en is onder de dubbele vloer een ruimte ontstaan die door vakjes is ingedeeld waardoor losse spullen niet klakkeloos door de grote ruimte worden geslingerd.