Succesnummer
Als de Tiguan vergeleken wordt met zijn concurrenten, waaronder de Nissan Qashqai, Toyota RAV4, Suzuki Grand Vitara en diverse Koreaanse segmentgenoten kan hij deze gemakkelijk afschudden. De 4Motion en het strakke rijgedrag maken rijden in de Tiguan tot een fijne gebeurtenis. Ook is de commonrail diesel stiller en trilt hij minder dan de “oude” pompverstuiver. Daarbij kunnen aspirant kopers hun eigen smaak laten gelden door voor een sportieve of juist een robuuste uitstraling te kiezen.
De vanafprijs is op dit moment €31.090 waarbij er vanaf voorjaar 2008 tweewiel aangedreven exemplaren worden aangeboden, waarbij ook verwacht wordt dat Volkswagen minder vermogende TSI-motoren gaat inzetten. De instapprijs zal hierdoor dalen en meer mensen kunnen lokken om de Tiguan aan hun lijstje toe te voegen. Dat neemt echter niet weg dat de Duitser ook voorzien kan worden van diverse opties waardoor de prijs wordt opgedreven. Zo heeft het gereden exemplaar onder andere een maatje groter lichtmetaal, climatronic, lederen bekleding, navigatie en een panorama schuifdak van de importeur meegekregen. Ondanks zijn pittige prijs in vergelijking met vooral zijn Koreaanse rivalen lijkt de Tiguan niets in de weg te staan om een succesnummer te worden. De Tiguan is nauwelijks op minpunten te betrappen en dat is een groot pluspunt.
Fotografie: Christian Wesselius
- Strakke rijeigenschappen
- Fijne zesbak
- Doordacht interieur
- Motoraanbod nog te mager
- Nieuwe TDI-motor voelt minder krachtig dan oude
- Prijzig