Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4Motion Sport and Style

Michel van Breugel - 7 januari 2008

Bovenin het segment

Onder de hoge motorkap van de Tiguan biedt Volkswagen in eerste instantie uitsluitend direct ingespoten turbomotoren aan. Bij de diesel biedt Volkswagen zijn eerste commonrail directe inspuittechniek aan die net als de ‘oude’ TDI 140pk levert bij 320 Nm. Later volgt nog een 170pk versie en twee 2.0 TSI benzinemotoren met 170 en 200pk. De nieuwe diesel voldoet nu al aan de Euro 5 norm die pas in 2009 van kracht wordt. De Tiguan wordt voorlopig alleen als vierwielaandrijver aangeboden, net als zijn grotere broer de Touareg. Het 4Motion systeem staat gerust zijn mannetje met de Haldex-koppeling die het wagengewicht met slechts 44 kilogram doet toenemen. De allernieuwste generatie 4Motion reageert sneller en zorgt voor een minimale weerstand bij normaal gebruik op verharde wegen (90% voor en 10% achter). Bij extreme omstandigheden kunnen alle krachten aan één as worden gegeven.

De 2.0 TDI blijkt tijdens de eerste kilometers opvallend stiller te zijn dan zijn oude broer. Over de pompverstuivers werd nogal eens geklaagd dat ze té luidruchtig waren. Dankzij de nagenoeg vlakke koppelkromme die de commonrail over een breed toerenbereik biedt, hoef je nauwelijks te schakelen. De krachtbron pakt lekker op al zijn de prestaties niet zo explosief als de pompverstuiver. Op papier is de diesel in 10,5 seconden op de 100 km/uur gearriveerd en is de topsnelheid 186 km/uur. De Tiguan met deze diesel is een allemansvriend. Door de gemakkelijke bediening van koppeling, rem, gas en versnellingspook rijdt iedereen er gemakkelijk mee weg. De bak schakelt zeer verfijnd en het zesde verzet is al bij lage snelheden in te zetten. De koppeling pakt gemakkelijk op, het aangrijpingspunt is direct merkbaar door het hoge koppel. Op de snelweg is de Tiguan bij 120 km/uur lekker stil in het zesde verzet, de diesel maakt dan circa 1.500 toeren. Versnellen in de zesde versnelling doet de SUV nauwelijks, daarvoor zal een lager verzet gekozen moeten worden.

De rijeigenschappen van de nieuwe Tiguan worden door menig consument al bejubeld. Ook wij mochten ervaren dat deze SUV in dit geval toch aan de bovenkant van zijn segment leunt. Een vergelijking met de rijeigenschappen van de BMW X3 zijn gemakkelijk gemaakt, maar deze prijst zich letterlijk en figuurlijk buiten de lijn. Bij snel genomen bochten blijft de koets uitermate vlak liggen, er is van overhellen nagenoeg geen sprake. Oncomfortabel word de Tiguan niet door deze hardere afstelling van het onderstel, zo zijn verkeersheuvels nog met redelijke snelheden te nemen en is de koets direct weer vlak na het nemen van deze obstakels. De Tiguan valt net binnen de groene zone voor de slurptaks, en is daardoor één van de zuinigste in zijn segment. Het verbruik wat de fabrikant opgeeft redden wij tijdens de testperiode net niet: 7.6 liter/100km tegen 7.2 liter/100km dat de fabrikant opgeeft. Dit is zeker geen slechte waarde gezien het vermogen, het gewicht en de hoogte van deze SUV.

140 pk
320 Nm
186 km/h
10,5 s
7,6 (7.2) l/100km
189 g/km
G
22%
€ 31.090
€ 54.785
€ 1.004 / maand
€ 426 - € 458 / kwartaal
  • Toyota RAV4 2.2 D-4D D-CAT Executive Business

  • Renault Koleos 2.0 dCi Privilège 4x4

  • Skoda Yeti 2.0 TDI Elegance 4x4

  • BMW X1 xDrive23dA Executive

  • 2021 - Volkswagen Tiguan 1.5 TSI DSG-7 R-Line Business+

  • 2016 - Volkswagen Tiguan 1.4 TSI Connected Series

  • 2011 - Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion Sport and Style