Luxe te over
Het interieur van de Musa is minstens zo bijzonder als de buitenkant. Bijzondere kleuren en materialen zorgen er ook hier voor dat je echt niet het gevoel krijgt dat het interieur zoveel op dat van de concurrent lijkt. Of het moet zijn dat je zaken uit de Ypsilon herkent, maar dat is natuurlijk niet verwonderlijk. Bijvoorbeeld het stuurwiel en de middenconsole waren eerder ook in de Ypsilon by MomoDesign terug te vinden. Gelukkig is hier overigens wel sprake van een automatische airco, dualzone zelfs, waar de Ypsilon ineens twee verschrikkelijk detonerende zwarte draaiknoppen tussen de lichte materialen had zitten. Ook de klokken en boardcomputer zijn dit weer bovenop het dashboard terug te vinden. Aan weerszijden daarvan zitten bovenop het dashboard praktische opbergvakjes. Waar je in de klasse van de ruimtewondertjes wil meedoen, ontkom je niet aan opbergvakjes en –bakjes, maar dan nu wel weer met een elegant klepje met een chromen ontgrendelingsmechanisme. Het Blue&Me systeem van moederconcern Fiat is ook op de Musa geïnstalleerd en daarmee kan je naast alle gebruikelijke audiofuncties ook gebruik maken van de MP3/Ipod-aansluiting tussen de voorstoelen en de Bluetooth-functies voor telefonie. Alles kan bediend worden met de knoppen op het stuur, of zelfs met spraakinstructies.
Luxe te over dus met zaken als dualzone airco en spraakgestuurde audio en telefonie. Maar dan ben je er nog niet, want zaken als cruisecontrol, elektrische ramen voor en achter, elektrische spiegels en een elektrisch te openen schuif-/kanteldak vinden echt niet hun weg naar iedere concurrent in deze klasse. Ook achterin kan je overigens genieten van een goede lichtinval met een tweede glazen dak, al is deze niet te openen.
Ook de sierlijke stoelen dragen bij aan het comfort. Met een alcantara middenstuk in zitting en leuning, een glad leren rand daaromheen en hoofdsteunen met de naam Musa daarin geborduurd zien ze er alleen al fantastisch uit. De kleur houdt een beetje het midden tussen bruin, grijs en aubergine. Lancia noemt het ‘Tortora’, Italiaans voor tortelduif. De stoelen zitten goed en zijn naar believen handmatig te verstellen. Sowieso vraagt de auto wel een beetje om een rechte positie vanwege zijn hoge karakter en bijvoorbeeld de versnellingspook die zich ook op hoogte tegen het dashboard aan bevindt. Ook op de achterbank vind je dezelfde materialen weer terug. Neem je er plaats dan is er hoofdruimte te over, maar beenruimte is allemaal maar net aan. Nu is het natuurlijk een wat kleiner autootje, dus is dat deels ook wel te verwachten, maar mocht je een lang persoon voor je hebben zitten én de te verschuiven achterbank naar voren zetten, dan weet je ook direct waarom Bruni in het reclamespotje heel comfortabel met haar benen opgetrokken op de bank zit. De kofferruimte is dik voor elkaar met 320 liter. Met de facelift is niet alleen de achterklep verder doorgelopen naar onderen, maar is ook de laadvloer een stuk gezakt. Hiermee is maar liefst 70 liter aan bagageruimte gewonnen.