Stadsautootje?
De nieuwe Musa is te verkrijgen in drie motorvarianten. Twee 1368 cc metende benzinemotoren, waarvan de achtklepper 77 pk levert en de zestienklepper 95 pk. En daarnaast is er een diesel te verkrijgen van 90 pk. De testauto was de 95 pk benzineversie, qua vermogen de sterkste dus. Toch zou je niet direct zeggen dat je de sterkst mogelijke Musa in handen hebt, als je de eerste kilometers gereden hebt. De kleine Lancia komt over als een heel gemoedelijk autootje, dat prima voorziet in zijn taak, maar het daarmee ook wel genoeg vindt. Bij het meerijden in de stadse verkeersstromen, zit je in de Musa prima. Mede door het goede zicht rondom en de rechte zitpositie ga je heel relaxed mee tussen de menigte, maar juist op het moment dat je een keer wat extra wilt of zelfs moet geven, dan merk je dat de Lancia daar niet direct op berekend is. Wanneer er bijvoorbeeld een inhaalactie over de tegenliggende rijbaan nodig is, moet je beslist eerst goed terugschakelen en dan nog zou je de auto zelf bij wijze van spreken nog wat harder vooruit willen duwen. Je zou zeggen dat dat met 95 pk in een auto van dit formaat eigenlijk niet nodig zou moeten zijn.
Tegenwoordig wordt de term ‘stadsautootje’ vaak als diskwalificatie gezien, maar in de goede zin van het woord zou je de Musa wel een echt stadsautootje mogen noemen. Juist door de eerder genoemde relaxte manier van meekomen in het stadsverkeer. Maar natuurlijk ook door zijn formaat en wendbaarheid kan je makkelijk een smal straatje door of in een klein parkeerplekje. De wendbaarheid wordt daarbij nog gunstig beïnvloed door de CITY-knop vlakbij de versnellingspook. Wanneer deze ingeschakeld is, zal de elektronische stuurbekrachtiging lichter ingesteld worden, zodat draaien aan het stuur nog eenvoudiger wordt. Veel fabrikanten zijn een tikje allergisch voor het woord stadsautootje omdat het zou impliceren dat de auto ook niks extra’s te bieden heeft, maar dat is toch zeker hier niet het geval. Waar een redelijke acceleratie wel eens wat te veel lijkt gevraagd, wil dat niet zeggen dat de snelweg maar gemeden moet worden. De Musa is namelijk prima op hoge snelheid te rijden. Mede door zijn zesde versnelling blijft het comfort daarbij nog steeds op een goed niveau. De motor- en rijgeluiden blijven door de verbeterde geluidsisolatie grotendeels buiten het interieur. Ook heb je geen last van trillingen of zweverig gedrag, iets waar vroeger stadsautootjes op hoge snelheid mee werden geassocieerd. Wat bij hogere snelheid wel eens vervelend kan zijn is de wind. Door het relatief hoge en smalle koetswerk is de Musa behoorlijk zijwindgevoelig. Wanneer de wind dwars op de auto komt, verneem je dat absoluut.
De zesbak laat zich zeer soepel bedienen. Hier had best iets meer gevoel in gemogen, maar het moet gezegd dat hij wel prima functioneert. De zesde versnelling heeft natuurlijk vooral zijn nut op het gebied van zuinigheid, maar toch valt dat nog niet heel erg mee. De testkilometers werden afgelegd tegen een gemiddeld verbruik van 7.4 liter per 100 kilometer. Bij puur snelwegrijden (gemiddeld 100 km/u) werd er een gemiddelde gehaald van 6,3 liter per 100 kilometer. Beide waarden liggen al best een eindje boven de fabriekswaarden van respectievelijk 6,6 en 5,5 liter per 100 kilometer. Het zou in tijden waarin het milieu centraal staat niet onverstandig zijn geweest van Lancia om naast een extra versnelling aan te brengen ook motorisch wat updates door te voeren.