Onbekend maakt onbemind
Hoe dan ook moet gezegd worden dat Lancia een stijlvolle en comfortabele auto heeft in de Musa. Op de vraag of de Musa ook daadwerkelijk zo ruim is zou ik bijna direct volmondig ja willen zeggen, al doet de beenruimte achterin me daarin een beetje aarzelen alvorens ik toch ja zeg. Je gaat daar echt hinder ondervinden als je én minstens drie grote personen wilt meenemen én veel bagage, en aangezien de Musa zich nog steeds in de kleinere klasses begeeft, is dat ook wel logisch. Technisch zijn er eigenlijk ook geen grote zaken op te merken aan de Musa. Wanneer je niet al te veeleisend bent, zal je ongetwijfeld dik tevreden zijn met het gebodene van deze 1.4 16v. Toch is het jammer dat er niet nog een sterkere motorvariant beschikbaar is, dit zal ongetwijfeld ook een groep potentiële kopers aan het twijfelen brengen.
Waarom zie je ze dan toch zo weinig? Voor een deel zou het aan de prijs kunnen liggen, aangezien de Musa toch al gauw 2000 tot 4000 euro duurder is dan gelijkgemotoriseerde concurrenten als de Opel Meriva, Ford Fusion of Renault Modus. Dat neemt niet weg dat de Musa wel veel luxe aan boord heeft dat niet al zijn concurrenten hebben. De vanafprijs van deze Musa ligt op een krappe 18.000 euro, terwijl deze 95 pk Platino-uitvoering met alles erop en eraan uitkomt op ruim 25.000 euro. Vermoedelijk zal de prijs niet het enige zijn. Deels zal het ook wel het ‘onbekend maakt onbemind’ zijn, want tijdens de testperiode heb ik alleen maar lovende reacties gekregen op de luxe en vormgeving. Of zou het puur de Hollandse mentaliteit zijn? Dat we liever een vertrouwde geprakte aardappel met jus eten dan een prachtig opgemaakt Italiaans gerecht waarvan alleen de naam al lekker klinkt.
- Onderscheidend
- Luxe
- Comfortabel
- Beenruimte achterin
- Windgevoelig
- Verbruik