Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD Business

Jan Westerhof - 22 april 2008

Kizuna

Het rijden in de Mazda6 is naast het uiterlijk de grote attractie. De Mazda6 heeft een prettige wegligging en is voornamelijk sportief getint. Dat komt vooral naar voren tijdens het nemen van drempels en het rijden op andere wegen dan geplaveid asfalt. Op dergelijke wegen is de Mazda6 oncomfortabel en is nadrukkelijk te merken dat de auto zich richt op de sportief ingestelde automobilist. Mazda zelf zou dit Zoom – Zoom noemen. Dit is een ander woord voor het rechtvaardigen van een toch wel erg sportief en weinig comfortabel onderstel. Het ging bij de nieuwe Mazda6 duidelijk om sportieve rijeigenschappen. Dit wordt onderstreept door het stuurgevoel van de 6. Hij stuurt namelijk erg scherp en behoorlijk direct. Dit nodigt je uit tot een redelijk aanvallende rijstijl en autoliefhebbende leaserijders weten dit op waarde te schatten. De ideale gevoelsverbinding tussen de chauffeur en de auto: het gevoel van Kizuna.

De aandrijflijn is als totaalplaatje een minder prettig aspect van de Mazda6 met de 2.0 CiTD-motor. De motor is inmiddels toch licht verouderd geraakt en dat uit zich vooral in het aanspreekkarakter. Tegenwoordig zijn de meeste diesels in deze klasse vlotter en merkbaar soepeler qua loopcultuur en kracht band. De geluidsproductie van de dieselmotor is wel erg prettig. Want de Mazda6 is een behoorlijk stille auto en dan zou een van nature luidruchtigere dieselmotor extra opvallen. Niets is echter minder waar, want de dieselmotor is nooit onprettig aanwezig en wordt eerder overstemd door het bandengeruis. De versnellingsbak die aan de dieselmotor is gekoppeld schakelt heel direct, maar daardoor wel extreem mechanisch en de koppeling vergt enige gewenning alvorens er vloeiend geschakeld kan worden.

De prestaties zijn zoals gezegd niet echt bijzonder, maar je komt nooit tekort met deze motor. Op papier presteert hij onder de psychologische grenzen van 200 km/h en de standaardsprint onder de 10 seconden. Geen ramp, maar het is tekenend voor de dieselmotor die in vergelijking met de concurrentie wat schril afsteekt. Wat wel absoluut in zijn voordeel pleit is het lage verbruik van 5.8 liter op de 100 kilometer. Dat is slechts fractioneel minder zuinig dan de fabrieksopgave en dat komt niet vaak voor: zeker niet als we aantekenen dat er af en toe aardig is doorgereden met de 6. Toch hopen wij dat de geruchten waar zijn dat de bekende twinturbo 2.2 diesel van PSA/Ford in de Mazda6 komt. Koppel die motor mentaal even aan de heerlijke wegligging…

140 pk
330 Nm
198 km/h
10,9 s
5,8 (5.7) l/100km
151 g/km
G
22%
€ 27.295
€ 33.690
€ 618 / maand
€ 358 - € 383 / kwartaal
  • Toyota Avensis 1.8 VVT-i Wagon Panoramic Business

  • Toyota Avensis Wagon 2.2 D-4D Linea Luna

  • Citroën C5 Tourer 1.6 e-HDi EGS Ligne Business

  • Volvo V50 1.6D Kinetic

  • Saab 9-3 Sport Estate 1.8t Linear Business

  • Peugeot 407 SW 1.8-16V XR Pack

  • Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.2 JTS Sport

  • Skoda Octavia Scout 2.0 TDI

  • Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Bluemotion Comfortline

  • 2019 - Mazda 6 2.5 SkyActiv-G 194 6AT Signature

  • 2015 - Mazda 6 Sportbreak SkyActiv-G 145 TS+

  • 2013 - Mazda 6 2.0 SkyActiv-G GT-M

  • 2013 - Mazda 6 SportBreak SkyActiv-D 2.2 150pk TS+ Lease Pack

  • 2010 - Mazda 6 SportBreak 2.2 CiTD Mid Power

  • 2009 - Mazda 6 2.0 S-VT TS

  • 2006 - Mazda 6 MPS

  • 2006 - Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD DPF Touring