Daihatsu Cuore 1.0 Premium

Darrow Parinussa - 12 mei 2008

Pittige driepitter

De Cuore weegt 740kg en wordt aangedreven door een pittige driepitter met 69pk en 94Nm. Vlot meekomen met de rest van het verkeer is geen probleem en inhalen is zo gepiept. Toch is het absoluut geen scheurijzer. Daar is de stuurbekrachtiging te licht voor en voelt het schakelen iets te doods aan. De auto is scherp in te sturen door de minimale overhang voor en heeft een erg kleine draaicirkel. Ondanks de kleine wielen strijkt het onderstel oneffenheden netjes glad. De Cuore rijdt als een volwaardige auto, maar mist de dynamiek zoals bijvoorbeeld de Fiat Panda.

Hoewel de bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar is, zit je in de laagste stand nog redelijk op de bok, wat aan de andere kant weer gunstig is voor het zicht rondom. Het overzicht rondom is trouwens prima net als het Optitron instrumentarium, dat ’s nachts rustgevend verlicht is.

“De zuinigste benzine auto ter wereld” beweert Daihatsu. De gemiddelde fabrieksopgaven van 4.4 liter per 100 km hebben wij helaas niet weten te realiseren. Wij kwamen uit op een 6.3 liter. Nu hebben we tijdens de testperiode af en toe behoorlijk door gereden met de Cuore, dus er kan eenvoudig zuiniger gereden worden. 5 liter per 100km (1 op 20) zou haalbaar moeten zijn voor mensen die het wat rustiger aan doen.

64 pk
94 Nm
160 km/h
11,1 s
6,3 (4.4) l/100km
104 g/km
C
22%
€ 8.199
€ 12.497
€ 229 / maand
€ 42 - € 48 / kwartaal
  • Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i Sport

  • Kia Picanto 1.2 CVVT EcoDynamics

  • Peugeot 107 1.0 XS

  • Citroën C1 1.0 Sensodrive Ambiance

  • Suzuki Alto 1.0 Exclusive