Tribeca Reloaded
We herinneren ons de introductie van de Subaru B9 Tribeca in 2006 nog heel goed. Het aanvankelijk positieve onthaal van Subaru’s reus sloeg snel om in scepsis en kritiek. Het gedurfde design van Andreas Zapatinas schoot menig autoliefhebber en Subaru-adept in het verkeerde keelgat. Kreten als “veel te Amerikaans”, “lomp” en”lelijk” vlogen de B9 Tribeca om de oren. Dat hij in eerste instantie uitsluitend voor de Noord-Amerikaanse markt bedoeld was, werd daarbij gemakshalve vergeten. Daarnaast was de B9 Tribeca een initiatief van General Motors, dat zich als aandeelhouder in Subaru eind 2006 weer terugtrok. De Japanners zagen dit al aankomen en achter de schermen werd er al flink getimmerd aan een sterk verbeterde versie.
Medio 2007 was het dan zo ver, de vernieuwde Tribeca – nu zonder de toevoeging B9 – maakte een comeback in zijn geboorteland. De Tribeca wordt nog steeds in de fabriekshallen van Lafayette in de staat Indiana geproduceerd, maar verschilt verder qua uiterlijk gigantisch van zijn voorganger. Van het oorspronkelijke design is nog maar weinig terug te vinden. Het is daarom verkeerd om slechts te stellen dat de nieuwe Tribeca alleen een nieuwe neus gekregen heeft, het ‘re-designen’ ging namelijk veel verder dan alleen dat. De hele auto is compleet aangepakt en opnieuw ontworpen voor zover dat kon.
De vreemde grille aan de voorkant – overigens ook kort toegepast op de vorige Impreza – zal in de toekomst alleen nog op foto’s in historische autoboeken terug te vinden zijn. Want dat wat ooit het nieuwe familiegezicht had moeten worden werd een groot fiasco voor Subaru. Het nieuwe front kenmerkt zich vooral door de nieuwe grote hoekige grille, welke ook op de Legacy en Outback terug te vinden is. Naast deze grille zitten nu gewone rechthoekige koplampen, die met een stoere xenonblik de wereld in kijken. Deze ommekeer heeft echter ook zijn nadelen, want daar waar de vorige B9 Tribeca nog zo karakteristiek ontworpen was, daar oogt de nieuwe een beetje anoniem.
Dat kan van de achterkant echter moeilijk beweerd worden. Deze straalt in hoge mate nog hetzelfde design uit als van voor de facelift, maar dat is slechts gezichtsbedrog. De concave vlakken zijn sterk ontkracht en door het gebruik van vloeiendere vormen en dikkere achterlichten oogt de Tribeca nu veel volumineuzer en krachtiger. Met name recht van achteren komen de nieuwe lijnen goed tot hun recht en de wulpse wielkasten geven de Tribeca zelfs een bescheiden dynamische look. De rare knik onder de achterste zijruiten maakte plaats voor een subtielere lijn en de achterste zijruiten kregen een geheel nieuwe vorm. Al deze aanpassingen hadden maar één doel: een harmonieuzer en acceptabeler uiterlijk.