Subaru Tribeca 3.6 H6 AWD Executive

Pawel Piotrowski - 23 juni 2008

Amerikaans karakter

Onder de kap van de Tribeca is ook het een en ander gewijzigd. De 3.0 H6 boxermotor uit de Legacy en de Outback is vervangen door een sterker exemplaar met een inhoud van 3,6 liter. De Japanners lijken met deze aanpak de Amerikaanse spreuk van ‘there is no substitute for cubic inches’ wel erg letterlijk te hebben genomen, want het nieuwe 3.6 liter blok is niks meer of minder dan het opgeboorde 3.0 blok uit de Legacy/Outback. Hierdoor levert de aangepaste zescilinder boxermotor een vermogen van 258pk bij 6000tpm en 350Nm bij 4000tpm. Ten opzichte van het 3.0 blok is dit 13pk en 52Nm meer. Naast deze motorische aanpassingen hebben de techneuten nog wat gesleuteld aan de vijftraps automaat, die het vermogen nu geraffineerder via de vierwielaandrijving op de weg brengt.

Door het toegenomen koppel en de verbeterde automaat zijn de prestaties van de Tribeca aanzienlijk toegenomen. Zo duurt de sprint van 0 – 100km/h nu 0,8 seconden minder, maar het belangrijkste zijn wellicht de verbeterde tussenacceleraties. Van een ondergemotoriseerde Tribeca is nu geen sprake meer, de 3.6 H6 boxermotor sleurt de ruim 1883 kilogram zware Tribeca onder alle rust naar hogere snelheden. Daarbij klinkt de motor altijd beschaafd, zelfs bij hogere toerentallen. De loopcultuur van de zescilinder boxermotor is zeer harmonisch en de trillingsvrije loop is dankzij de horizontale ligging van de cilinders indrukwekkend. Onder zware belasting laat de aandrijflijn haar ware karakter zien en de vernieuwde vijftraps automaat blijft geheel onmerkbaar en schokvrij schakelen. De boxermotor laat dan alleen een subtiel sportieve snerp horen. Hoe Amerikaans de Tribeca dan ook mag zijn: dit is echt verfijnde Japanse techniek.

Het onderstel past goed bij het comfortabele karakter van de aandrijflijn. De Tribeca is typisch Amerikaans afgesteld, wat voor ons Europeanen betekent dat het weggedrag voornamelijk op comfort is gericht. Op lange oneffenheden wil de koets daarom weleens wat nadeinen, korte richels worden echter matig weggedempt. Dat is deels te verklaren door de relatief korte wielbasis van de Tribeca, welke immers op een aangepast onderstel van de Legacy en de Outback gebaseerd is. Daardoor ‘springt’ de Tribeca weleens wat over hobbelig snelwegasfalt heen. Het stuurkarakter past daar enigszins bij. De bekrachtiging mag dan wel precies goed zijn, rond de middenstand stuurt de Tribeca echter wat vaag. Op snelheid is de besturing voldoende precies, maar bij lagere snelheden zou wat meer directheid niet misstaan.

Aan de veronderstelling dat elke Subaru hard door krappe bochten te smijten is kan de Tribeca niet helemaal voldoen. Dankzij de permanente vierwielaandrijving en het relatief lage zwaartepunt is de grip in bochten weliswaar beter dan bij bepaalde concurrenten, maar door de comfortabele onderstelafstemming helt de Tribeca toch wat over. Het bochtkarakter blijft echter goed controleerbaar. Bij te hoge snelheden schuift de Tribeca gauw over zijn zware front heen, maar het gas lossen is dan echter voldoende om de auto weer in het gareel te krijgen. Door de zware neus duikt de Tribeca tijdens heftig remmen ook maar al te graag naar voren. Die remmen zelf zijn daarentegen goed doseerbaar en hebben geen enkele moeite om de reus tot stilstand te brengen.

Aan de perfecte aandrijflijn en het hoge comfort hangt wel een prijskaartje. Zoals het een echte Amerikaan betaamt lust ook de Tribeca wel een flinke slok benzine. Het opgegeven gemiddeld verbruik van 11,6 liter klinkt zeer optimistisch, en in de meeste gevallen is het dat ook. Slechts met een fluwelen rechter voet kan dit tijdens langere reisafstanden verminderd worden tot zo’n 10,7 liter per 100 kilometer. Een verbruik van minder dan 10 liter per 100 kilometer is een utopie, en dat is vooral een nadeel om dat de relatief kleine brandstoftank voor een geringe actieradius zorgt. Met een inhoud van slechts 64 liter is deze toch echt te klein voor een auto van dit kaliber.

258 pk
350 Nm
207 km/h
8,9 s
10,7 (11.6) l/100km
275 g/km
G
22%
€ 70.182
€ 75.911
€ 1.392 / maand
€ 286 - € 327 / kwartaal
  • Porsche Cayenne 3.2 V6

  • Infiniti FX 35

  • Cadillac SRX 3.0 V6 AWD Sport Luxury

  • Lexus RX 450h Luxury

  • Lexus RX 400h Executive

  • Volvo XC90 2.5T Summum

  • Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD S-Limited

  • Nissan Murano 3.5 V6

  • Saab 9-7X 5.3 V8

  • 2006 - Subaru B9 Tribeca 3.0R Luxury