Buiten klein, binnen groot
Iedereen weet dat het niet altijd nadelig is als je een laatbloeier bent. Zo kan er goed gekeken worden naar de concurrentie. Daar waar zij steekjes lieten vallen, kon Ford verbeteringen aanbrengen. En Ford heeft dit zeer goed opgepikt. Eenmaal zittend op de fantastische stoelen, ademt het interieur één en al kwaliteit uit. Ford maakt gebruik van verschillende materialen en meerdere kleurtinten. Het zachte kunststof bovenop het dashboard wordt afgewisseld met een wat opvallende aluminiumlook middenconsole. Hierin is het grootste gedeelte van alle knoppen, waaronder de startknop ondergebracht. De ergonomische indeling van de bediening is dik in orde, alles ligt binnen handbereik. De versnellingspook en de middentunnel hebben een titaniumachtige uitstraling. Chromen accenten zorgen ervoor dat het plaatje compleet is. Een aantal knoppen, waaronder die van de cruise control en het audiosysteem, gaan schuil achter het stuurwiel. Overigens is het stuurwiel fijn en klein, houdt lekker vast maar zou iets dikker mogen zijn.
Van buiten is duidelijk te zien dat de Kuga een sterk aflopende daklijn heeft, wat normaliter ten nadele is van de binnenruimte. Maar daar is binnenin niets van te merken. Been- en hoofdruimte zijn zowel voor- als achterin voldoende aanwezig. De beenruimte achterin wordt matig bij langere bestuurders. De kofferruimte is voldoende van afmeting en heeft een inhoud van 410 liter. Praktisch is dat na een korte aanraking met de hand het rolluik van de kofferruimte terugschiet in zijn cassette. De opening van de kofferruimte is groot, het bagagecompartiment variabel en, dankzij de gemakkelijk klapbare achterbank uitbreidbaar tot 1.405 liter. Wil men echter de maximale bergruimte en een vlakke laadvloer, dan moeten vooraf ietwat omslachtig de zittingen naar voren worden geklept. In de plaats van een reservewiel bevinden zich onder de vloer van de kofferruimte vele kleinere bergruimtes. Ook onder de stoelen van de tweede zitrij bevindt zich opbergruimte. Om nog meer ruimtegevoel op te wekken, was onze testauto voorzien van een groot glazen dak (meerprijs € 900). Als de hoeveelheid zonlicht je teveel wordt, is het dak af te schermen middels een tweedelig gaasachtige bedekking, die handmatig te sluiten is. De bediening en de functionaliteit laat wel wat te wensen over. De afdekking komt in het midden van het glazen dak samen en laat in gesloten toestand nog steeds veel warmte door. Tevens is het voor de bestuurder haast onmogelijk de twee afdekschermen te bedienen, helemaal tijdens het rijden. Ook is de hoeveelheid zonlicht bij een geopend dak te veel om het scherm op de middenconsole goed te kunnen lezen.
De Kuga is zoals gezegd slechts in één uitvoering verkrijgbaar, als Titanium. Ondanks de manco van meerdere uitrustingniveaus, wordt de koper verwend met de meeste uiteenlopende opties. Standaard zijn onder andere: deels lederen bekleding, automatisch inschakelende dimlichten, cruise control, gescheiden airconditioning en een audiosysteem die mooie klanken voortbrengt. De koper kan zich bij Ford ook laten verwennen met diverse accessoires. Een blik op de optielijst concludeert dat veel accessoires uiterst betaalbaar zijn gebleven. Het X-Pack (meerprijs € 2.250). bevat onder meer voorruitverwarming, het panaramadak, elektrische verwarmbare bestuurderstoel, lederen bekleding en 18 inch lichtmetalen velgen. Concurrerende merken vragen regelmatig torenhoge prijzen voor soortgelijke extra luxe. Ford bewijst dat het ook anders kan.