Citroën C5 2.0 HDiF Comfort

- 30 juni 2008

Hydractive

Geheel volgens Citroëns lange traditie is onze C5 uitgerust met hydropneumatische vering, ‘Hydractive’ genoemd. In tegenstelling tot de DS van een halve eeuw geleden, voelt deze auto hiermee niet aan als een zwevend tapijt. Nee, in veel situaties merk je het verschil met conventionele stalen vering amper. De auto leunt alleen een beetje naar achteren bij optrekken en naar voren bij afremmen. Het grootste voordeel van Hydractive is dat dit systeem oneffenheden veel beter gladstrijkt dan gewone vering, waardoor het comfort - vooral op op hobbelige wegen of op slecht wegdek - onovertroffen is. Verder is het gewoon leuk om de auto eens in de hoogste of laagste stand te zetten, al kun je dan alleen stapvoets rijden.

Qua bediening doet de C5 nog het meest denken aan landgenoot Laguna. Het stuur voelt licht aan, maar ook weer niet zo licht dat we hem als gevoelloos kunnen bestempelen. Datzelfde geldt voor de pedalen: ze vereisen weinig kracht, maar bieden wel genoeg feedback. Schakelen gaat ook zonder veel inspanning, de pook beweegt eenvoudig door de versnellingen. Voor sportieve rijders is deze ietwat afstandelijke bediening geen zegen, maar de doorsnee automobilist zal het juist waarderen. Of diegene de elektronische handrem zal waarderen, betwijfelen we echter. Dat hij automatisch inschakelt wanneer de motor wordt afgezet is weliswaar prettig, maar dat het zo lang duurt voordat hij uitschakelt als je wegrijdt, is wat minder handig.

Onze C5 is uitgerust met de populaire 2.0 HDiF motor, die zich al bewezen heeft in diverse Peugeots, Volvo’s en natuurlijk Citroëns. Het is een krachtbron die eigenlijk op geen enkel vlak echt uitblinkt, maar door zijn combinatie van kwaliteiten toch heel prettig is. Zo heeft hij bij lage toerentallen al veel kracht, waardoor je makkelijk vroeg kunt opschakelen. Ook is hij is erg stil, dankzij de lange overbrengingsverhoudingen van de versnellingsbak rijd je bij 120km/h met iets meer dan 2.000tpm en is de motor amper te horen. Die lage toerentallen hebben uiteraard een gunstige invloed op het verbruik. Wij kwamen uit op 5,7 liter per 100km en dat is bijzonder zuinig voor een auto van dit formaat.

138 pk
320 Nm
204 km/h
11,6 s
5,7 (6) l/100km
157 g/km
G
22%
€ 26.290
€ 35.630
€ 653 / maand
€ 426 - € 458 / kwartaal
  • Seat Exeo 2.0 TDI 105kw Sport

  • Skoda Superb 2.0 TDI Ambition

  • Honda Accord 2.0i VTEC Elegance

  • Alfa Romeo 159 1.9 JTDm 16v Distinctive

  • Audi A4 1.8T Advance

  • Peugeot 407 2.0 16V (Bioflex) ST Pack Business 2

  • Opel Insignia 2.0 CDTI EcoFLEX Business

  • Chevrolet Epica 2.5 Executive

  • BMW 3 Serie 320d EfficientDynamics Edition

  • 2022 - Citroën C5 X Plug-In Hybrid 225 Business Plus

  • 2011 - Citroën C5 Tourer 1.6 e-HDi EGS Ligne Business

  • 2008 - Citroën C5 Tourer 2.0i Dynamique