Moderno e comodo
Achter de A-stijl lijkt alles bij het oude te zijn gebleven, zowel qua exterieur als interieur. En daar is niets mis mee, want het interieur van de Croma was al prima voor elkaar. Een paar nieuwigheden zijn er dan toch te vinden, zoals het nieuwe stuurwiel met dikkere rand en nieuw logo. Bijzonder prettig is de relatief hoog geplaatste middenconsole, waardoor de meeste bedieningselementen goed bereikbaar zijn. Een nadeel hiervan is dat de keuzehendel van de automaat net zo hoog geplaatst is en enigszins het blikveld op de automatische airco wegneemt. Dat is lang niet zo erg, vergeleken met de knoppenset voor de mistlampen, welke grotendeels schuilgaat links achter het stuur. Achter het stuur zit de bestuurder op goed verstelbare stoelen die bovendien een erg goede zitpositie leveren. Het stuur is in hoogte en diepte verstelbaar, maar helaas is de laagste stand van het stuur nog steeds wat aan de hoge kant. Door de hogere koets behoort een hogere zitpositie tot de mogelijkheden, waardoor men over het verkeer heen kijkt als in een MPV. Het uitzicht naar voren dat daarmee gepaard gaat is uitstekend, zelfs de A-stijlen liggen niet storend in het blikveld. De fraaie en goed afleesbare klokken met een chique chromen rand completeren het mooie uitzicht voor de bestuurder.
Ook achterin zit men hoger dan in vergelijkbare stationwagons. Maar dat is niet het enige verschil ten opzichte van de concurrentie. Door de hogere koets is niet alleen de hoofdruimte een stuk groter, ook is er meer beenruimte door de rechtere zitpositie. De hoofdsteunen prikken in de laagste stand wel in de rug doordat ze over de achterbank heen vallen, maar daardoor wordt het uitzicht voor de bestuurder naar achteren wel verbeterd, wat toch al niet optimaal is. De Croma is nog wel aardig op lengte in te schatten, maar schuin naar achteren wordt het zicht beperkt door de D-stijlen. Dan is het maar goed dat er vanaf de ‘Corporate’ standaard parkeersensoren achter aanwezig zijn. De door ons gereden ‘Corporate Premium’ is de op één na meest complete uitvoering. Een regen- en lichtsensor behoort tot de standaarduitrusting, evenals bi-xenonverlichting. Het Blue & Me navigatie en communicatiesysteem is standaard vanaf de ‘Corporate’, voor € 1.995 is een upgrade mogelijk naar het Connect nav+ systeem met het grotere scherm. De bediening daarvan vergt enige gewenning door de vele knoppen, maar na enige tijd heeft men het systeem door.
Naast alle gadgets die standaard op de ‘Corporate Premium’ zitten wordt vanaf dat uitrustingsniveau ook een handige kantelbare voorstoel geleverd. Hierdoor is het mogelijk de laadruimte aanzienlijk te verlengen, waardoor de nieuwe laminaatvloer gewoon in de auto past. De hoge koets wekt enige verwachtingen op het gebied van interieurflexibiliteit, maar de Croma blijkt niets meer dan een gewone stationwagon met neerklapbare rugleuningen te zijn. De bagageruimte kent een fors formaat, maar de tildrempel is hoog en zit lastig in de weg. Een andere storende factor is de overgang van de bagageruimte naar de vloer van de neergeklapte bank, welke niet goed aansluit. Een soort van traptrede is het resultaat daarvan, wat de belading van de Croma niet ten goede komt. Een oplossing voor de hoge tildrempel en de lastige overgang vormt de dubbele bodem, die echter pas op de duurste ‘Emotion’ uitvoering standaard aanwezig is. Op alle andere uitvoeringen kost de dubbele bodem maar liefst € 195, dat had natuurlijk gewoon standaard moeten zijn.
Renault Laguna Estate 2.0 Turbo GT
Subaru Legacy Touring Wagon 2.0D Luxury AWD
Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI BlueMotion Business
Peugeot 407 SW 2.0 16V HDiF XS Navteq
Volvo V50 DRIVe 1.6D Start and Stop Momentum Edition II
Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm 16v Distinctive
Skoda Octavia Scout 2.0 TDI
Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi Ghia
Peugeot 508 SW 2.0 HDiF-140 Allure
Volvo V50 2.0D Momentum
Toyota Avensis Wagon 2.2 D-4D D-CAT Executive