Mazda CX-7 2.3 DISI Turbo Executive

Michel van Breugel - 12 juli 2008

Touring of Executive

Deze Japanse SUV kent een ruime opzet van het dashboard. Overall overheerst het “opgeruimde” gevoel aangezien je geen wirwar van knopjes aan zult treffen op de middenconsole van de CX-7. Een sportieve touch van het interieur is vooral het dubbel overkapte instrumentenpaneel van de CX-7; één kap overspant het gehele dashboard van links naar rechts en werpt een praktische schaduw op het informatiedisplay. De tweede kap ligt boven de instrumentengroep voor de bestuurder. De kenmerkende 'rood-op-zwart' meters zijn bij elke lichtinval goed af te lezen. Het grote centrale instrumentenpaneel loopt tot laag door, zodat het bijna de bovenkant raakt van de hoge vloerconsole met de versnellingspook. Het dashboard doet niet denken aan een terreinauto, maar aan een luxe personenauto. De donkere materialen geven een chique uitstraling. Een blik over de knoppen en hendels leert dat de CX-7 van alle gemakken is voorzien en gemakkelijk te bedienen is.

In de CX-7 zit je lekker hoog, de bestuurdersstoel is elektrisch verstelbaar. De instelmogelijkheden zijn redelijk te noemen maar de stoel kan in hoogte nauwelijks variëren. Daarbij zijn de zittingen aan de korte kant, hier hebben de Japanners hun SUV dus niet aangepast aan de langere Europeanen! De ruimte voorin is in overvloed, niet alleen hoofd- maar een de beenruimte is riant. Daarbij is de bewegingsruimte ook voldoende. Achterin is het allemaal wat minder rooskleurig. De achterbank zit goed, hoofdruimte is er in voldoende mate aanwezig, echter de beenruimte is minder dan je in eerste instantie zou denken. Daarbij zijn de gordels achterin nog wel veernoemenswaardig, deze zijn erg hoog geplaatst en niet verder instelbaar. Vooral kleine kinderen krijgen de gordel in hun nek wat als vervelend ervaren kan worden.

De bagageruimte van de Mazda CX-7 is typisch voor een SUV, groot, veelzijdig en stevig. Met de achterstoelen rechtop is de bagageruimte meer dan een meter lang en heeft een laadvolume van 455 liter (tot de ramen). De achterstoelen zijn onafhankelijk van elkaar neer te klappen in een verhouding 60:40 door middel van Mazda's Karakuri systeem; de rugleuningen van de achterstoelen worden ontgrendeld met één druk op de knop die zich bevindt in de bekleding van de bagageruimte, zodat een grote platte laadvloer ontstaat, zonder dat het nodig is om de achterportieren van de auto te openen. Met de stoelen omlaag is de laadruimte 1.348 liter. Een kanttekening bij de bagageruimte is de klep die maar opent tot een hoogte van circa 180 centimeter. Echt te laag voor menig Nederlander.

Mazda biedt in de Executive ’keyless entry’, maar dit systeem is te scherp afgesteld. De CX-7 was in eerste instantie alleen bedoeld voor de Amerikaanse markt en dat is nu merkbaar. Wanneer de bestuurder zich een paar meter van de auto verwijdert, gaan de portieren vanzelf op slot en begint de auto irritant vaak te piepen.

Mazda levert zoals gezegd de CX-7 in twee uitvoeringen, de Touring (vanaf €44.495) met stoffen bekleding en een standaarduitrusting die je bij een auto in deze prijsklasse mag verwachten. Daartoe behoort onder meer automatische airco, ESP, traction control, cruisecontrol met bediening op het stuur, een audio-installatie met mp3-functie en twee 12-voltaansluitingen. Verder zijn 18-inch lichtmetalen wielen standaard. De gereden Executive (vanaf €47.495) is de luxere uitvoering met onder andere leren bekleding. Deze heeft ten opzichte van de Touring ook zaken als metallic lak, een Bose audiosysteem met zes-cd-wisselaar en negen speakers, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, verwarmde voorstoelen, regensensor, getint glas, xenon koplampen en mistlampen vóór.

260 pk
380 Nm
210 km/h
7,9 s
12,5 (10.2) l/100km
243 g/km
G
22%
€ 44.495
€ 48.995
€ 898 / maand
€ 244 - € 278 / kwartaal
  • Dodge Journey 2.7 V6 R/T

  • Seat Altea FreeTrack 2.0 TSI

  • Renault Grand Scénic 2.0 dCi 150 Série Limitée Tech Line

  • Peugeot 5008 1.6 THP GT

  • Ford Grand C-Max 1.6 EcoBoost Titanium

  • 2009 - Mazda CX-7 2.2 CiTD TS+