Mazda CX-7 2.3 DISI Turbo Executive

Michel van Breugel - 12 juli 2008

Ideale combinatie

De CX-7 is een aparte auto, en Mazda heeft het voor elkaar gekregen een auto op de markt te brengen die echt anders is als de concurrentie. De rijeigenschappen zijn goed waarbij sportiviteit wordt gecombineerd met comfort. De lovende woorden mogen een compliment richting het Japanse merk zijn. Ook wij zijn enthousiast over de CX-7, zo stuurt deze direct, heeft voldoende pit, schakelt fijn en het is bepaald geen straf een dag lang in deze auto rond te rijden.

Prijstechnisch gezien moet je zoeken naar dergelijke concurrenten. Voor €47.495 rijd je in een prima aangeklede CX-7. Een Nissan Murano, ook zo’n opvallende verschijning overgewaaid uit Amerika, is met zijn €70.000 toch een stuk duurder. Daarbij heeft deze laatste wel een fijn lopende zescilinder uit de 350Z. Concluderend is de CX 7 is een ideale combinatie tussen een sportwagen en een gezinswagen. Zeker in vergelijking met zijn directe concurrenten die veel duurder zijn in aanschaf en onderhoud. Daarnaast is de betrouwbaarheid prima, alleen jammer dat een automaat en af fabriek navigatie niet leverbaar zijn.


Fotografie: Christian Wesselius

  • Strakke wegligging
  • Comfortabel
  • Fijne versnellingsbak
  • Vage koppeling
  • Gordels achterin beknellend
  • Fors verbruik
260 pk
380 Nm
210 km/h
7,9 s
12,5 (10.2) l/100km
243 g/km
G
22%
€ 44.495
€ 48.995
€ 898 / maand
€ 244 - € 278 / kwartaal
  • Dodge Journey 2.7 V6 R/T

  • Seat Altea FreeTrack 2.0 TSI

  • Renault Grand Scénic 2.0 dCi 150 Série Limitée Tech Line

  • Peugeot 5008 1.6 THP GT

  • Ford Grand C-Max 1.6 EcoBoost Titanium

  • 2009 - Mazda CX-7 2.2 CiTD TS+