Kilometervreten
Tussendoor kunnen we gelukkig doorrijden en ontdekken hoe de Spanjool zich op de lange afstand gedraagt. Daar valt eigenlijk weinig op aan te merken. De stoelen bieden een hoge, goede zit. Hoewel ze wat hard zijn, krijgen we er geen pijn in de rug van. De regensensor functioneert goed en laat de ruitenwissers op het juiste moment hun werk doen. Ook qua comfort valt er weinig te klagen op de toch vaak wat hobbelige Duitse snelwegen. Het zicht rondom valt tegen en je moet echt goed om je heen kijken om er zeker van te zijn dat je veilig je bocht of inhaalmanoeuvre kunt maken.
De stukken asfalt blijven onder ons doorvliegen en na 6,5 uur kilometervreten – meer dan een uur file – komen we aan in Berlijn. We parkeren de Leon in de hotelgarage en een vluchtige blik op de boordcomputer leert ons dat de actieradius nog 670 kilometer bedraagt en de tank voor nog meer dan de helft gevuld is met diesel. Het gemiddelde verbruik staat nu op 4,5 liter op honderd kilometer, erg netjes dus. Met deze gegevens moet de rit terug naar Deventer op één tank gehaald worden.
In Berlijn blijft de Seat in de garage staan. Het openbaar vervoer is er uitstekend geregeld – zelfs ’s nachts rijdt de U-Bahn. Op zondagmorgen rijden we om kwart over negen weg in de hoop filevrij de reis naar Deventer af te leggen. De tijd dat je er bij onze oosterburen geen snelheidslimiet gold ligt allang achter ons. Van en naar Berlijn is de maximumsnelheid 120 kilometer per uur, slechts op enkele stukken mag je tien kilometer per uur harder rijden. De cruise control gaat opnieuw op 120 en we gaan heel relaxed op weg naar Hannover.
Onderweg hebben we met een aardige tegenwind te maken, die nog wel eens van invloed kan zijn op het verbruik. En dat blijkt. De brandstofmeter daalt gestaag en ook de actieradius ziet er opeens een stuk minder florissant uit dan in Berlijn. Bij Hannover – het is dan nog ongeveer 275 kilometer rijden – geeft de boordcomputer een reikwijdte aan van nog maar 375 kilometer. We hoeven ons normaal gesproken geen zorgen te maken, maar met die tegenwind en eventuele andere oorzaken kan het wel eens krap aan worden.
2021 - Seat Leon Sportstourer 1.4 TSI e-Hybrid FR
2020 - Seat Leon Sportstourer 1.5 eTSI DSG-7 FR Launch Edition
2020 - Seat Leon 1.5 eTSI FR
2018 - Seat Leon Cupra R
2015 - Seat Leon ST 2.0 TDI X-PERIENCE
2015 - Seat Leon ST Cupra 2.0 TSI Cupra 280
2014 - Seat Leon ST 1.6 TDI Ecomotive Business
2013 - Seat Leon 1.4 TSI FR
2010 - Seat Leon Cupra R
2006 - Seat Leon 1.9 TDi Stylance