Het interieur
Voorin gezeten biedt de 1007 een zeer ruimte lijk gevoel. De voorruit staat ver van je af en de hoofdruimte is enorm. De voorstoelen zitten en prima en bieden voldoende steun aan alle ledematen. De hoogteverstelling heeft een groot bereik, alleen het stuur zou nog wat meer naar je toe te halen moeten zijn. Voor mijn gevoel zit dat nu nét te ver weg als ik met mijn benen goed zit ten opzichte van de pedalen. Het stuur is in deze Sporty bekleed met leer en dat voelt goed aan. Op de middenconsole is de versnellingspook geplaatst. Deze staat zo perfect onder handbereik. Een zilveren pookknop is ook een onderdeel van de Sporty-uitrusting.
Hét sterke punt van de 1007 zijn de bekledingsdelen die heel eenvoudig kunnen worden verwisseld. Zo kan iedereen een bekleding naar zijn zin uitkiezen, zouden autofabrikanten vaker moeten doen! Peugeot heeft er allerlei originele namen voor bedacht. Deze testauto is bijvoorbeeld voorzien van “Trimix Zilver” (volgens de folder techno-stijl). Maar “Oleboron” (sportief), “Speed’Up” (dynamisch) of “Ethiko” (geraffineerd) zijn ook mogelijk. De ergonomie is in de 1007 goed te noemen. De meeste knoppen zijn logisch geplaatst. Het tweede item waarin de 1007 uniek is, zijn de schuifdeuren. Om de schuifdeuren van binnenuit te openen zijn er drie mogelijkheden. Een druk op de schakelaar links naast het stuur, een ruk aan de portierhandgreep of een klikje met de afstandsbediening in de sleutel. Bij vlot uitstappen werkt het systeem niet zo snel als het open gooien van een normaal portier, maar op deze manier kunnen er geen parkeerschades ontstaan. Wel zo netjes natuurlijk. Uitkijken met een vieze dorpel, door zijn breedte bevuilt deze zo je broekspijpen.
De instap naar de twee achterstoeltjes (uitdrukkelijk: stoeltjes) is perfect doordat de voorstoelen ver naar voren schuiven en er een opening van 92 centimeter beschikbaar is als de schuifdeur open staat. De voorstoelen hebben een geheugen, dus ze nemen de laatst ingestelde stand weer aan na het terugklappen. Hoofdruimte is er op de achterbank, net als voorin, in overvloed. Met de beenruimte is het wat minder goed gesteld. Je komt al gauw met de knieën tegen de voorstoelen aan. Ook staan de achterstoelen nogal laag bij de grond zodat een gemiddeld persoon met enigszins opgetrokken benen zit. Met de achterstoelen in de normale positie is de bagageruimte niet overvloedig. Gelukkig is deze ruimte eenvoudig te vergroten. Hier komt de flexibiliteit van de 1007 weer om de hoek kijken. De achterstoelen zijn te verschuiven en om te klappen. Ook is de rugleuning van de passagiersstoel neer te klappen om extra lange voorwerpen mee te kunnen nemen. De tildrempel is behoorlijk hoog en de bagageruimte diep, dus kijk uit met het tillen van zware last.
Opbergvakjes kent de 1007 genoeg. Zelfs in de vloer achter de voorstoelen zit een deksel waar een vak onder zit. In de middenconsole is, heel handig, een houder opgenomen voor een pasje. In de rugleuning van de voorstoelen zitten handige elastieken en de achterpassagiers hebben aan beide zijden een diep vak onder de armsteun.