Het exterieur
Het is duidelijk dat het design van de 1007 niet alledaags is. De auto is slechts 3,73 meter lang, maar wel 1,62 meter hoog (vandaar die verrassende hoofdruimte). Het korte neusje gaat naadloos over in de voorruit. De daklijn is iets gebogen en de achterkant loopt kaarsrecht af. Dit is overigens wel een voordeel bij het parkeren, je ziet precies waar de achterkant ophoudt. Voor de veiligheid is de test-1007 wel uitgerust met een parkeerhulp (samen met elektrisch inklapbare spiegels € 360). Als Sporty heeft de 1007 wat (de naam zegt het al) sportieve accenten meegekregen. Een honingraat grille, mistlampen, uitlaatsierstuk en 16-inch “Antilope” lichtmetalen velgen bijvoorbeeld. Staat hem goed, zeker in Noir Obsidien (zwarte metaallak).
De grote handgrepen van de schuifdeuren zijn wat mij betreft iets te duidelijk in het ontwerp aanwezig. Deze hadden wel wat onopvallender getekend mogen worden. Over de achterklep loopt een zilveren sierstrip met daarop de merknaam PEUGEOT. De strips lopen om de hoeken door om dienst te doen als rail voor de schuifdeuren.
In zijn klasse is de 1007 een van de veiligste auto’s. Hij scoort op het gebied van inzittende veiligheid de maximale score van vijf sterren. Volgens Euro-Ncap is de compacte carrosserie extreem stevig. Ook bij de zijdelingse crashtest wordt een goed resultaat bereikt, ondanks de schuifdeuren. Op het gebied van airbags zijn op alle uitvoeringen zeven airbags standaard, inclusief een knieairbag voor de bestuurder en de raamairbags lopen door zodat ze ook de achterpassagiers beschermen.
Vreemd is dat de veiligheidsgordels voorin niet in hoogte zijn te verstellen.
Tot een ander soort veiligheid behoort de zogenaamde spionspiegel boven de achteruitkijkspiegel. Zo kunnen kinderen op de achterstoelen goed in de gaten worden gehouden.