Vreemde fratsen
De brochures van de Peugeot 405 en de Subaru Legacy zie ik nog op de eikenhouten keukentafel verspreid liggen. Het was duidelijk: één van deze auto’s zou binnenkort ons uitzicht vormen. In mijn ogen moest de Fransman het worden en gelukkig was mijn vader het met mij eens, hoewel mijn invloed verwaarloosbaar zal zijn geweest. Peugeot was namelijk een bekend en veel gezien merk en Subaru kende ik alleen vanwege vreemde fratsen als de surrealistische XT Turbo en de standaard vierwielaandrijving: AWD. Vaag herinnerde ik mij wel een test uit een vergeeld autoblad van een Subaru 1800 4WD Swingback. Een benaming die in het thuisland Japan ook nog eens gepaard ging van de naam “Leone”: het intrigeerde en fascineerde mij wel, maar Peugeot was in mijn beleving een veel beter merk. Kinderlijke logica, want in de loop der tijd begon het mij te spijten dat mijn vader anderhalf jaar eerder niet gekozen had voor dat aparte Japanse merk met boxermotoren en AWD.
Vooral toen de media melding maakten van een wel heel bijzondere auto, was het hek van de dam: de Subaru Impreza GT Turbo. Enorme prestaties in combinatie met de lage prijs van de auto, lovende recensies in de pers: simpelweg een rallyauto voor de openbare weg. De auto bereikte al heel snel een cultstatus en wat was het mooi geweest als de auto die ons vervoerde ook van die opvallende Japanse fabrikant was geweest. Dan had het eigenzinnige charisma van de GT Turbo ook een beetje op onze Legacy afgestraald. Dat eigenzinnige van de AWD, de boxermotoren en de stijlloze portieren, is sinds kort aangevuld met een eigenzinnige dieselmotor: een dieselmotor met de cilinderopstelling van een boxermotor.
Renault Laguna Estate 2.0 16v T 170 Initiale
Fiat Croma 1.9 MultiJet Corporate Premium
Peugeot 407 SW 2.0 16V HDiF XS Navteq
Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI BlueMotion Business
Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi Ghia
Volvo V50 DRIVe 1.6D Start and Stop Momentum Edition II
Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm 16v Distinctive
Peugeot 508 SW 2.0 HDiF-140 Allure
Skoda Octavia Scout 2.0 TDI
Volvo V50 2.0D Momentum
Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi Executive