Verrassing
Tijdens de testperiode ontpopte de Legacy zich als een verrassing. Het is geen veilige en vanzelfsprekende keuze in de middenklasse, maar de dieselmotor weet te overtuigen met zijn 350 Nm en zijn souplesse. Onderin kent de Legacy een lichte Anfahrschwäche - een woord dat moeilijk te vertalen is - en de trillingen bij het op temperatuur komen zijn de enige lancunes van de motor. Eerder een benzineachtig karakter, maar met een dieselachtig laag verbruik. De motor past goed bij het strakke rijgedrag van de Legacy. De stuurinrichting en de wegligging zijn behoorlijk sportief, hoewel het AWD-systeem een gedeelte van het actieve rijgevoel wegneemt. Dat de zitpositie voor de bestuurder ook nog eens bijna perfect is zorgt ervoor dat de Legacy absoluut een rijdersauto is.
Aan de andere kant kent de Legacy ook een paar zwaktes. Vooral het interieur stelt hier en daar teleur. De ruimte is echt aan de matige kant: de achterpassagiers voelen zich soms opgesloten. De afwerking is nog niet zoals wij dat in Europa verwachten, maar de Legacy gaat met het interieurdesign en de gebruikte materialen wel de juiste richting uit. Daarbij vraagt Subaru voor de Legacy best een behoorlijk forse prijs: vanaf 37 mille rijd je pas in een Legacy Touring Wagon met dieselmotor. Een gedeelte van het prijsverschil valt te verklaren vanuit het AWD-systeem, maar dat is bij Subaru een verplichting en geen keuze. Waarschijnlijk blijft de Legacy ook met de dieselmotor een outsider en een auto voor mensen die het mooie van het merk kennen, maar zoals vaker blijkt de outsider een fijne keuze te zijn.
- Soepel, stil en zuinig
- Vormgeving exterieur en interieur
- Wegligging
- Afwerkingdetails
- Relatief kostbaar
- Ruimteaanbod
Renault Laguna Estate 2.0 16v T 170 Initiale
Fiat Croma 1.9 MultiJet Corporate Premium
Peugeot 407 SW 2.0 16V HDiF XS Navteq
Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI BlueMotion Business
Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi Ghia
Volvo V50 DRIVe 1.6D Start and Stop Momentum Edition II
Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm 16v Distinctive
Peugeot 508 SW 2.0 HDiF-140 Allure
Skoda Octavia Scout 2.0 TDI
Volvo V50 2.0D Momentum
Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi Executive