Eigen gezicht
Binnenin ziet de Ibiza er lekker opgeruimd en origineel uit. Het lijkt wel een trend, want ook hier zien we op het stuur de vorm van de grille weer terug. Voordeel is wel dat ook een object als een stuur – rond is nu eenmaal rond – een eigen gezicht krijgt. De meters bevinden zich in twee licht schuingeplaatste kokers achter het stuur. Daartussen zit het digitale display met de nodige aanvullende informatie. Het audiosysteem is mooi geïntegreerd in het dashboard en biedt tevens mogelijkheden om MP3’s of muziek van de iPod, waarvan de aansluiting onderin de middenconsole zit, af te spelen. De stuurwielbediening voor het audiosysteem links achter het stuur is aan de lompe kant en komt een beetje aftermarket over. De automatische airconditioning is uitgevoerd in een zelfde soort pianolak-look als de audio-installatie. Deze knopjes liggen echter niet zo mooi vlak met de rest van het dashboard als bij de audioknopjes, het komt zelfs een beetje kwetsbaar over. Zo zijn er af en toe vaker kleine afwerkingsdingetjes die afbreuk doen aan het kwaliteitsgevoel. Neem bijvoorbeeld de kunststoffen kap die om de handrem zit en uitmondt in een bekerhouder voor de passagiers achterin. Deze beweeg je met gemak heen en weer op een manier die je doet fronsen. Jammer. Temeer omdat het verdere geheel gewoon prima overkomt.
De gereden Ibiza was er een in Sport-Up uitvoering. Dat betekent dat je naast luxe zaken als airconditioning, cruise control en elektrisch bedienbare zijruiten en spiegels ook sportstoelen in je auto gemonteerd krijgt. Het laat zich raden dat de stoelen wat steviger zijn dan de standaard exemplaren en dat rond je benen en je middel royale verdikkingen aan de randen van de stoelen zitten om je goed op je plek te houden. Met de juiste verstelling is voor iedereen een prettig positie te vinden. Achterin is de ruimte wat beperkt. Voor volwassenen zal – zeker met een lange bestuurder – het lastig zijn om een comfortabele plek te vinden voor je benen. Bij het plaatsen van autostoeltjes blijkt ook dat de zittingen vrij smal zijn. De stoeltjes vallen over de plekken waar je de gordel moet vastklikken. De bagageruimte is met 292 liter 30 liter groter dan die van zijn voorganger. Met de neerklapbare achterbank – standaard bij de Sport-Up - is dit zelfs uit te breiden tot 847 liter.
Skoda Fabia 1.4 TSI RS DSG
Citroën C3 1.6 VTi Exclusive
Honda Jazz Hybrid 1.4 Hybrid Elegance
Renault Clio 1.5 dCi 85 Dynamique
Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic
Opel Corsa 1.3 CDTi Cosmo
Honda Jazz 1.4i Elegance
Volkswagen Polo Bluemotion 1.2 TDI Comfortline
Volkswagen Polo 1.4 Comfortline
Peugeot 207 1.6-16V XS Pack
Mazda 2 1.5 Executive