Alle fronten
Ibiza rijden kan vanaf 13.895 euro. Die prijs betreft een 1.2 Reference. De 1.9 TDI in Sport-Up uitvoering komt al op 21.895 euro en de gereden versie met opties zelfs op 23.650 euro. Gezien het feit dat de prestaties best wat overhouden was een eerste gedachte dat de nieuwe 1.4 TDI om milieuredenen wellicht ook een interessante optie zou zijn, maar het wonderlijke is dat deze eveneens een B-label heeft en maar marginaal beter scoort vanuit milieuperspectief dan de testauto. Het ligt wel voor de hand dat er nog een Ecomotive variant gaat komen, waarbij door extra aanpassingen de Ibiza ook ongetwijfeld in een A-label gaat vallen.
Seat heeft met de Ibiza niet alleen weer een hip autootje neergezet, ze hebben daarbij ook qua techniek enkele stappen voorwaarts gezet. Als je de auto vergelijkt met de vorige sterkste diesel is een optelsom snel gemaakt: 5 pk meer vermogen, 0,4 liter per 100 km minder verbruik, 13 gram minder CO2-uitstoot per km, van C naar B-label, 65 kg lagere massa en als klap op de vuurpijl een 1125 euro lagere aanschafprijs. Oftewel: op alle fronten overtreft de nieuwe Ibiza zijn voorganger. Dus de compacte concurrenten kunnen hun borst weer nat maken: er is weer een nieuwe kansrijke speler in dit druk bevochten segment.
- Eigen gezicht
- Bochtenwerk
- Zuinig
- Afwerkingsdingetjes
- Ruimte achterin
- Motorgeluid
Skoda Fabia 1.4 TSI RS DSG
Citroën C3 1.6 VTi Exclusive
Honda Jazz Hybrid 1.4 Hybrid Elegance
Renault Clio 1.5 dCi 85 Dynamique
Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic
Opel Corsa 1.3 CDTi Cosmo
Honda Jazz 1.4i Elegance
Volkswagen Polo Bluemotion 1.2 TDI Comfortline
Volkswagen Polo 1.4 Comfortline
Peugeot 207 1.6-16V XS Pack
Mazda 2 1.5 Executive