Sportonderstel
Naast de eerder genoemde onderdelen van de Sport-Up uitvoering, is het belangrijkste item toch wel het sportonderstel. Het effect van snelheidsafhankelijke schokdempers, de stijvere veren, de stijvere achteras en de directere besturing zijn absoluut merkbaar. Wat stuurt deze Ibiza goed! De instructies die je via het stuur doorgeeft worden direct opgevolgd en de auto kan veel hebben alvorens hij van zijn lijn wil gaan afwijken. Het sturen gaat ook gepaard met voldoende gevoel, dus geen slappe hap. Als het bij een Sport-Up uitvoering al zo goed voor elkaar is, dan belooft dat nog veel goeds voor de snelle FR en/of Cupra versies, waarvan we ongetwijfeld nog wel wat gaan zien.
Deze 1.9 TDI is de sterkste Ibiza die momenteel verkrijgbaar is. De dieselmotor levert evenals de 1.6 benzine 105 pk, maar heeft natuurlijk wel een hoger koppel met zijn 240 Nm. Opvallend is dat de Ibiza dat toch weet te koppelen aan een groen B-label en slechts 119 gram CO2 uitstoot per gereden kilometer, dat is zo’n 10% reductie ten opzichte van de vorige Ibiza 1.9 TDI die ook nog eens 5 pk minder vermogen had. Met een gemiddeld testverbruik van 4,8 liter per 100 km zitten we weliswaar iets boven de opgegeven 4,5 liter per 100 km, maar dat is gezien de prestaties van de motor helemaal niet gek, want presteren dat wil ie wel. Met name het koppel is natuurlijk enorm hoog voor zo’n kleine auto, Je motor is typisch eentje van het soort die maar ‘blijft sleuren’. Het is niet zo dat je strak achterin de stoel gedrukt wordt, maar toch is de voortdurende versnelling wel indrukwekkend. Prettig is ook de rust van de auto op hoge snelheden. Al ga je 160 in het uur, de Ibiza geeft geen krimp. Waar kleinere auto’s nog wel eens de neiging hebben zenuwachtig te worden bij hogere snelheden, zoeft de Ibiza rustig voort.
Dat rustig slaat dan wel op de stabiliteit van de auto. Qua geluid is het – uiteraard – bij zulke snelheden niet meer helemaal rustig. Het geluidsniveau van deze pompverstuiverdiesel is al vaak reden tot kritiek geweest bij verschillende VAG-auto’s. In die zin lijkt het een open deur om er weer over te beginnen, maar het moet toch echt van het hart dat het bij de Ibiza weer zeer nadrukkelijk aanwezig is. Zelfs sterker dan bijvoorbeeld een middenklasser van een Duits merk met dezelfde motor. Het ligt voor de hand dat isolatie hierin een bepalende factor is. Maar hoe dan ook: je koopt een blitse auto die helemaal 2008 is, dan wil je niet het geluid van de vorige eeuw horen.
Skoda Fabia 1.4 TSI RS DSG
Citroën C3 1.6 VTi Exclusive
Honda Jazz Hybrid 1.4 Hybrid Elegance
Renault Clio 1.5 dCi 85 Dynamique
Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic
Opel Corsa 1.3 CDTi Cosmo
Honda Jazz 1.4i Elegance
Volkswagen Polo Bluemotion 1.2 TDI Comfortline
Volkswagen Polo 1.4 Comfortline
Peugeot 207 1.6-16V XS Pack
Mazda 2 1.5 Executive