Mercedes-Benz C 63 AMG

Pawel Piotrowski - 12 augustus 2008

Gorgelend onheil

Al tijdens het ophalen van de auto – welke ons de komende dagen zou vergezellen – werd duidelijk dat we een zeer bijzondere ervaring tegemoet gingen. Want daar stond hij dan, glimmend in een hoekje op ons te wachten: de Mercedes-Benz C63 AMG. Enigszins vol ongeloof liepen we op het witte apparaat af, dat ons met zijn agressieve blik weinig respectvol leek aan te kijken. De gedachte dat de legendarische Manfred von Brauntisch op een dezelfde manier voor het eerst kennis maakte met de extreme Mercedes-Benz W25 “Silberpfeil” uit midden jaren ’30 van de vorige eeuw, konden we niet onderdrukken. Ook toen straalde de Silberpfeil – die overigens net als onze AMG eerst wit was – pure kracht en exorbitante snelheid uit. Wat moet Manfred wel niet gedacht hebben? Zelfs tegenwoordig staat rijden in een replica van de W25 gelijk aan het uitdagen van de dood. Van deze laatste stelling kunnen we ons ook niet onttrekken als we plaatsnemen in de hedendaagse C63 AMG en de motor tot leven wekken. Met een druk op de knop wordt de 6.2 liter V8 met een vette schreeuw gorgelend wakker. We besluiten het de eerste meters rustig aan te doen…

En dat is maar goed ook. De eerste kilometers van onze route lopen namelijk door Nederland. Zij vormen een mooie gelegenheid om de C63 AMG te beproeven op dagelijks comfort en praktisch nut. Het hard afgestemde onderstel kan de relatief bescheiden oneffenheden die het Nederlands wegdek kent goed verwerken, zonder vermoeiend voor bestuurder en passagiers te worden. De compleet nieuw ontworpen sportstoelen van AMG kunnen minder bekoren. De C63 is de eerste AMG met volledig geïntegreerde hoofdsteunen. Doordat deze vastzitten aan de leuningen zijn ze niet verstelbaar en daardoor voor langere personen gewoon domweg te kort. De zijsteunen zijn instelbaar zodat de zijdelingse steun naar eigen optiek kan worden ingesteld. Dat dit bijzonder prettig is mag wellicht geen grote verrassing zijn, het is echter jammer dat er nogal wat steun ter hoogte van de schouders ontbreekt door de korte rugleuning. Het wordt tijd voor de eerste stop om wat proviand voor onze reis naar Reims in te slaan. Hoewel de boodschappen zich beperken tot het meest noodzakelijke, komen we tot de ontdekking dat het inclusief de bagage van drie volwassenen allemaal maar net past. Een gezinsauto is de C63 AMG zeer zeker niet. Door de verstevigde aandrijfassen en het vergrote camber is de bagageruimte namelijk met enkele liters afgenomen. Liters die net het verschil in bruikbaarheid uitmaken.

We vervolgen onze weg richting Brussel en de drukte op de Belgische ‘kadung kadung’-snelwegen wordt minder. Tussen het verkeer in ontstaan verleidelijke gaten om de C63 AMG naar toe te bewegen. Onder mijn rechtervoet heb ik de gecontroleerde macht over 457pk en 600Nm. Er duikt een gat voor me op en ik besluit het gaspedaal voor het eerst echt diep in te trappen. De zojuist nog zacht gorgelende V8 wordt met een brul wakker zodra de 7G-TRONIC Plus transmissie de juiste versnelling gekozen heeft. Met een hevige klap stuwt hij de C63 AMG richting de horizon, waarbij de snelheidsmeter steeds hogere waardes aangeeft. ‘Hoe hard gaan we?’, hoor ik mijn collega roepen. Antwoorden op deze vraag heeft weinig zin, de versnelling gaat zo vlug dat een antwoord al tijdens het uitspreken hopeloos verouderd is.

457 pk
600 Nm
280 km/h
4,5 s
16,5 (13.4) l/100km
319 g/km
G
22%
€ 100.436
€ 129.851
€ 2.381 / maand
€ 222 - € 254 / kwartaal
  • Lexus IS-F 5.0 V8

  • Audi S4 3.0 TFSI quattro Pro Line

  • 2021 - Mercedes-Benz C-Klasse Limousine 200 9G-Tronic Luxury Line

  • 2018 - Mercedes-Benz C-klasse Estate C 200 d AMG Line

  • 2017 - Mercedes-Benz C-Klasse 400 4MATIC Cabriolet

  • 2016 - Mercedes-Benz C-Klasse Coupé C 200 Edition 1

  • 2014 - Mercedes-Benz C-Klasse Estate C 220 BlueTEC Avantgarde Ambition

  • 2014 - Mercedes-Benz C-Klasse C180 Avantgarde

  • 2012 - Mercedes-Benz C 63 AMG Coupé

  • 2011 - Mercedes-Benz C-Klasse C 200 CDI Avantgarde

  • 2011 - Mercedes-Benz C-Klasse Coupé C180 BlueEFFICIENCY

  • 2011 - Mercedes-Benz C-Klasse Estate 180 BlueEFFICIENCY Avantgarde