Lexus IS-F 5.0 V8

Michel van Breugel - 31 augustus 2008

Luxe Japanner

Al enkele jaren staat het luxemerk van Toyota, het Japanse Lexus, helemaal bovenaan in de lijst als het om tevredenheid gaat van zijn berijders. Het merk wordt ook steeds populairder in ons land. In de Verenigde Staten en Rusland verkoopt Lexus duidelijk meer auto’s dan bijvoorbeeld BMW. Om de verkoopcijfers in Europa nog verder te laten stijgen is het Japanse merk een offensief begonnen, en wel vanuit twee kanten: enerzijds door het aanbieden van een scala aan hybride modellen en anderzijds door een reeks sportieve auto’s aan te gaan bieden. De hier geteste IS-F bijt de spits af, zodat de volgende GS-serie ook als “F” de markt op kan.

De eerste is niet altijd zomaar de beste, dat bewijst Lexus in dit geval maar weer met deze IS-F. De auto is niet zo ongetogen, ook al is dat een relatief begrip, als bijvoorbeeld een Audi RS4. Iedereen mag het zien en horen dat hier de dikste versie van de IS-serie is. Een vreemde tactiek is het toch wel, om de derde auto van de IS-serie (naast de IS250 en IS220d) direct een sportmodel uit te brengen. Tegenstrevers als Mercedes-Benz, Audi en BMW hebben voorafgaand aan hun topmodel immers al tientallen andere moderniseringen op de markt gebracht. Na het segment van de prestigelimousines, dat van de luxe terreinwagens en hybride-auto’s begint hier ook de geschiedenis van Lexus met sportieve sedans.

423 pk
505 Nm
270 km/h
4,8 s
15,1 (11.4) l/100km
270 g/km
G
22%
€ 38.870
€ 107.080
€ 1.963 / maand
€ 244 - € 278 / kwartaal
  • Audi S4 3.0 TFSI quattro Pro Line

  • Mercedes-Benz C 63 AMG

  • 2013 - Lexus IS300h F Sport Line

  • 2011 - Lexus IS-F 5.0 V8

  • 2009 - Lexus IS 250C Executive

  • 2006 - Lexus IS 250 Business Luxury

  • 2006 - Lexus IS 220d Business

  • 2005 - Lexus IS 250 Executive