Lexus IS-F 5.0 V8

Michel van Breugel - 31 augustus 2008

Zin of onzin

Het blijft de vraag of het zinnig of onzinnig is dat fabrikanten nog dit soort auto’s produceren. Maar toch zijn deze sportsedans nog meer in trek dan menigeen denkt. En buiten dat is het een antwoord van de Japanners tegen de gevestigde Duitse orde die in dit segment de overhand hebben. Het is voor Lexus de eerste keer dat ze zich in dit vaarwater begeven en daardoor extra lastig, gezien het feit dat zijn concurrenten al langer op de markt zijn.

Een euroton, daar schommelt de IS-F net boven, en zijn concurrentie ook. Dus van een scherpe(re) prijs hoeft de Lexus het niet te hebben. Waar moet de IS-F het dan wel van hebben? Ten eerste natuurlijk de Japanse fans, en diegene die eens in wat anders willen rijden dan een BMW, Mercedes of Audi. Concluderend over de auto kunnen we vol lof over Lexus praten. Hun eerste optreden in dit segment is zeer geslaagd. De IS is een mooie auto, waarbij ze de IS-F nog eens een apart karakter hebben meegegeven met zijn uiterlijke kenmerken. Het plaatsen van een V8 in het vooronder resulteert in dit geval in adembenemende acceleraties. De motor blinkt verder uit in soepelheid en de bak in gebruiksvriendelijkheid en meedenkendheid. Fijn ook dat dit eens een automaat is die in de manuele stand niet automatisch opschakelt. De acht versnellingen zijn er bij manueel schakelen wel erg veel. In de automatische stand is dit juist wel lekker, deze houdt dan het toerental lekker laag wanneer je rustig rijdt. Ook het onderstel is prima in balans en garandeert veel rijplezier. Het ziet er voor de toekomst goed uit voor de IS-F waarmee Lexus een prima alternatief biedt voor de gevestigde orde.


Fotografie: Christian Wesselius

  • Ontzettend snel
  • Souplesse V8
  • Snoeihard bochtenwerk
  • Voorstoelen te smal aan de bovenzijde
  • Beperkte been- en zitruimte achterin
  • Ergonomie niet top
423 pk
505 Nm
270 km/h
4,8 s
15,1 (11.4) l/100km
270 g/km
G
22%
€ 38.870
€ 107.080
€ 1.963 / maand
€ 244 - € 278 / kwartaal
  • Audi S4 3.0 TFSI quattro Pro Line

  • Mercedes-Benz C 63 AMG

  • 2013 - Lexus IS300h F Sport Line

  • 2011 - Lexus IS-F 5.0 V8

  • 2009 - Lexus IS 250C Executive

  • 2006 - Lexus IS 250 Business Luxury

  • 2006 - Lexus IS 220d Business

  • 2005 - Lexus IS 250 Executive