Lexus IS-F 5.0 V8

Michel van Breugel - 31 augustus 2008

Hard, harder, hardst

De “F” staat voor het Japanse Fuji-circuit, maar als het voor “fast” had gestaan, dan hadden we het ook geloofd. Onder de motorkap van deze IS-F zit namelijk een zeer potente motor. Niet simpelweg de 4,6 liter V8 van de GS of LS is in het vooronder geplaatst, maar een door Yamaha tot 5,0 liter vergroot exemplaar mag het motorruim vullen. Deze krachtbron is goed voor 423pk en 505 Nm aan koppel. Met name de trekkracht is uitmuntend bij deze V8. Zo blijft de concurrentie op achterstand, gezien het feit dat Audi met de RS4 430 Nm vrijgeeft en BMW met de M3 400 Nm. De C63 AMG van Mercedes biedt als enige meer koppel, maar liefst 600 Nm. Accelereren naar 100 km/u neemt 4,8 seconden in beslag en dat is een imponerende tijd, maar niet sneller dan de Audi en BMW, die het zoals gezegd met duidelijk minder koppel moeten doen. Met het motorgeluid kom je evenwel niks tekort in de IS-F, want boven de 3.600 toeren (wanneer de kanalen van het tweede inlaattraject geopend worden) produceert de vijf liter krachtbron een sound zoals alleen een V8 motor die kan voortbrengen, tenminste als je vol gas geeft. In dit opzicht is de toerengrage motor van de IS-F superieur en ontzettend soepel. Deze atmosferische motor onderscheidt zich vooral door lineaire acceleraties, door een erg plezierige versnelling en door een goede respons op het gaspedaal, dat allemaal gepaard met een bijzonder melodieuze uitlaatklank.

Voor een Lexus, een merk waarvan bekend is dat het wagenpark bijzonder stil en comfortabel is, zijn we verrast door de hoeveelheid rolgeluiden afkomstig van de banden en door de stugheid van de ophanging op matig wegdek. De Lexus IS-F, die tot in de kleinste details erg verzorgd is, wordt al snel een erg innemende metgezel, die heel wat rijplezier biedt. Het weggedrag van deze pittige sedan is voorspelbaar, mede door de harde afstelling van het onderstel. Het onderstel is niet verstelbaar in hardheid, en is daardoor voor echt dagelijks gebruik misschien wat aan de harde kant. Vooral bij ritjes op de snelweg is elke richel en oneffenheid in het wegdek duidelijk voelbaar in stuurreacties en het achterwerk van de inzittenden. Voor de purist is dit juist genieten geblazen, die krijgt daardoor een glimlach van oor tot oor. Van een hoog niveau zijn de Brembo remmen, deze zijn efficiënt en grijpen flink aan bij het aanraken van het pedaal. De doseerbaarheid is werkelijk fantastisch! Het stuur is direct en precies en volgt duidelijk de aanwijzingen op van de bestuurder. Het nadeel van dit directe wegcontact zijn de directe bewegingen die je in het stuurwiel voelt bij slechte wegen. Het stabiliteitsprogramma/tractiecontrolesysteem kent drie standen, waarbij de ‘Sport Mode’ de bestuurder grotendeels met rust laat. Alleen bij ronduit slordig stuurgedrag raakt het systeem geïrriteerd en is het voorbij met de vergevingsgezindheid. Het systeem kan ook helemaal worden uitgeschakeld. Niet geheel onbelangrijk om te weten is dat de IS-F dan behoorlijk listig wordt, flink accelereren bij het uitkomen van een bocht laat de achterkant behoorlijk omzetten. Ongeacht de stand van het stabiliteitsprogramma kunnen adembenemend hoge bochtsnelheden worden gehaald. Dit is te danken aan het vertrouwenwekkende weggedrag van de IS-F, die zich amper van de wijs laat brengen. Dat de gunstige gewichtsverdeling van 54% voor en 46% achter daarbij helpt lijkt duidelijk. Accelereren naar de 100 km/h is kinderspel, en het lijkt met dezelfde vaart door te gaan richting de 200 km/h.

De IS-F is standaard voorzien van een automaat. Echter is dit geen normale automaat, maar Lexus maakt heeft een primeur door een achttraps automaat toe te passen in de IS-F, welke eerder al in de LS werd ingebouwd. Voor de IS-F werd de bak teruggebracht naar de ingenieurs en voorzien van nieuwe software. Het resultaat daarvan is dat de automaat zich in manuele stand, via flippers aan het stuurwiel of via de pook op de middenconsole, laat schakelen. Het verwisselen van verzetten gaat ontzettend snel, Lexus geeft daar 0,1 seconden voor op. In de automatische stand duurt de wisseling iets langer. Een erg leuk detail is daarbij dat bij manuele schakelen de uitlaatpop een lekker geluid maakt boven de 4.000 toeren, net voordat de toerenbegrenzer ingrijpt. De toerenbegrenzer laat zich ook horen met een harde piep wanneer de 7.000 toeren per minuut wordt genaderd. De automaat schakelt in dit geval niet verder door, het puur zelf schakelen blijft hierdoor gehandhaafd.
Bij een sportief rijgedrag hoort ook een kanttekening, met de IS-F kom je dan niet verder dan 400km op één tank. Al met al moet gezegd worden dat er tijdens de testperiode flink werd doorgereden wat resulteerde in een testverbruik van 15.1/100km. Ondanks dit zijn er ook waardes van 10/100km op de boordcomputer voorbij gekomen bij een snelheid van 100km/h op de snelweg. Dus dat kan ook!

423 pk
505 Nm
270 km/h
4,8 s
15,1 (11.4) l/100km
270 g/km
G
22%
€ 38.870
€ 107.080
€ 1.963 / maand
€ 244 - € 278 / kwartaal
  • Audi S4 3.0 TFSI quattro Pro Line

  • Mercedes-Benz C 63 AMG

  • 2013 - Lexus IS300h F Sport Line

  • 2011 - Lexus IS-F 5.0 V8

  • 2009 - Lexus IS 250C Executive

  • 2006 - Lexus IS 250 Business Luxury

  • 2006 - Lexus IS 220d Business

  • 2005 - Lexus IS 250 Executive