Kia Magentis 2.0 CVVT EX

Anton Lefeber - 21 februari 2006

Het interieur

Eerst maar eens instappen dan en het dashboard bekijken. Direct valt het zeer ruim en rustig opgezette geheel op. Dit gevoel zal gedeeltelijk worden opgewekt door de breedte van het interieur. De vormgeving van het geheel is eerder conservatief en rechttoe rechtaan te noemen dan vernieuwend. Qua gevoel en afwerking komt het materiaal zeer degelijk en vertrouwd over, afgezien van een klein aantal hardere kunststofdelen.
De bediening van de diverse functies gaat intuïtief en makkelijk. Aan luxe en comfortverhogende zaken ontbreekt het niet, sterker nog: de standaarduitrusting is ronduit royaal te noemen. Hierdoor valt de niet-leverbare cruise control voor de geteste motoruitvoering wel negatief op. Het in de testauto gemonteerde Pioneer DVD navigatiesysteem met Cd-wisselaar (€2.490,-) misstaat niet in het geheel. De geluidskwaliteit van het systeem in combinatie met de standaard gemonteerde speakers is goed te noemen.
Dat de stoelen volgens de brochure ergonomisch ontworpen zijn en speciaal op Europese automobilisten zijn afgestemd heb ik kunnen ervaren. Ik nestel mij namelijk in een prettig harde, nauw omsluitende bestuurderszetel. De bestuurderspositie is zeker niet onaardig, alleen het stuurwiel is voor mijn gevoel wat te groot. Ik kijk eens achterom en besef mij dat er zich nog een flink gedeelte van de interieurruimte achter mij bevindt. Achterin plaatsgenomen wordt dit nog eens bevestigd door de werkelijk riante beenruimte. Het is niet moeilijk om in te schatten dat er eenvoudig twee personen van 1,9 meter achterelkaar zouden kunnen plaatsnemen. De magentis is één van de ruimste auto’s (zo niet de ruimste) uit de middenklasse. De enige kanttekening die hierbij geplaatst kan worden is de beperkte hoofdruimte achterin voor lange personen, de aflopende daklijn is debet hieraan.
De, elektrisch te ontgrendelen, kofferbak lijkt in eerste instantie een flinke inhoud te bieden. Een blik in de folder leert ons echter dat de bagageruimte vrij beperkt is met 420 liter. Hieruit blijkt dat de gigantische beenruimte achterin ten koste is gegaan van de bagageruimte. Mijn inziens hoeft dit niet direct problemen op te leveren, via de in twee ongelijke delen neerklapbare achterbank is nog meer ruimte te creëren.

144 pk
189 Nm
208 km/h
10,2 s
onb (7.7) l/100km
184 g/km
G
22%
€ 23.995
€ 27.035
€ 496 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Dodge Avenger 2.0 SE

  • Chevrolet Epica 2.5 Executive

  • Peugeot 407 1.6-16v HDiF XR Pack

  • Honda Accord 2.0i VTEC Elegance