Kia Magentis 2.0 CVVT EX

Anton Lefeber - 21 februari 2006

Het rijden

De ervaring van het rijden in de Kia Magentis is er vooral een van stilte en comfort. Na de koude start ’s ochtends worden de oren gespitst om de motor te horen lopen. De motor blijft over een groot gedeelte van het toerengebied op de achtergrond. Bij het oprijden van de snelweg blijkt de motor pas vanaf zo’n 4000rpm een luidere keel op te zetten. 130km/u in de hoogste (5e) versnelling komt overeen met een comfortabele 3500rpm. De 2-liter motor heeft maximaal 144pk en 189nm te bieden, ruim voldoende. Ook bij hernemingen vanaf 2000rpm reageert de combinatie vlot genoeg, ondanks het gewicht van 1383kg.
De rijtest voerde de auto vooral over binnenwegen, waardoor de gemiddelde snelheid vrij laag was. Een uitgesproken mogelijkheid om wat meer over de bediening van stuur, gas, rem, koppeling en versnellingsbak te weten te komen. De stuurinrichting werk prettig licht en met voldoende feedback. Echter, in de middenstand zit er weinig gevoel in de installatie, de precisie ontbreekt als het ware. Het gaspedaal werkt met een prettige weerstand. De reactie op het gaspedaal is af en toe vertraagd, het accelereren gaat dan gepaard met een lichte schok. De reminstallatie werkt voortreffelijk. Het rempedaal heeft een prettig korte slag, waarbij de remkracht mooi lineair verloopt. Ook het koppelingspedaal heeft een korte slag. De koppeling grijpt echter progressief aan en heeft dus een kort aangrijpingspunt. Persoonlijk vind ik dit prettig werken, ik kan mij echter indenken dat andere personen hier niet van gediend zijn. De versnellingsbak wordt bediend via een pook met relatief lange schakelwegen. Het schakelen zelf gaat met een lichte weerstand, precies goed.
Het rijden in deze auto moedigt nadrukkelijk aan tot comfortabel cruisen met lage toerentallen. Het comfort tijdens het rijden is heel goed, korte en lange oneffenheden worden allebei goed verwerkt. Bochten worden genomen onder het licht overhellen van de carrosserie, de stabilisatorstangen houden het geheel goed in toom. Wel is duidelijk dat de afstemming van de vering en demping op comfort berust is, en niet op sportiviteit.
Wat verder opvalt is de elasticiteit van de motor. 60km/u in de hoogste versnelling en de motor draait zonder voelbare trillingen in het interieur, ook bij opnieuw accelereren vanaf deze snelheid. Omdat deze auto het cruisen goed afgaat, heb ik des te meer de cruise-control gemist.

144 pk
189 Nm
208 km/h
10,2 s
onb (7.7) l/100km
184 g/km
G
22%
€ 23.995
€ 27.035
€ 496 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Dodge Avenger 2.0 SE

  • Chevrolet Epica 2.5 Executive

  • Peugeot 407 1.6-16v HDiF XR Pack

  • Honda Accord 2.0i VTEC Elegance