Citroën C5 Tourer 2.0i Dynamique

- 13 september 2008

Het beste van twee werelden

Deels kan je de vraag aan het begin van de test bevestigend beantwoorden. Met het uiterlijk en het interieur heeft Citroën een paar flinke stappen vooruit gedaan. Ook de materialen - afgezien van de slijtgevoelige stoelbekleding - en het afwerkingsniveau kunnen prima wedijveren met de Duitse standaard. Het rijden daarentegen is typische Citroën gebleven. Gemoedelijk rijgedrag wordt nog bijgestaan door ondersteunende elektronica die de C5 Tourer tot een gerieflijke auto maken. Dat is iets waar je van moet houden, maar Citroën heeft niet uit het oog verloren dat een groot deel van haar vaste achterban hierbij zweert. Op de momenten dat je wat extra's vraagt kan de gemoedelijkheid helaas een beetje doorslaan in gezapigheid. In die combinatie van degelijkheid en comfort kan je zeggen dat de Fransen het beste van twee werelden hebben samengevoegd. De Citrofielen kunnen tevreden zijn over het onvervalst Franse karakter, eventueel dus nog uitgebreid met de hydropneumatische vering, terwijl de vormgeving en het kwaliteitsgevoel weer voor een nieuwe schare fans zou kunnen zorgen.

  • Kwaliteitsgevoel
  • Ruim
  • Gerieflijke auto
  • Slijtgevoelige bekleding
  • Soms té gemoedelijk
  • Zachte vering
143 pk
200 Nm
206 km/h
11,2 s
9,1 (8.5) l/100km
200 g/km
G
22%
€ 27.590
€ 35.680
€ 654 / maand
€ 222 - € 254 / kwartaal
  • Saab 9-3 Sport Estate 1.8t Linear Business

  • Toyota Avensis Wagon 2.2 D-4D D-CAT Executive

  • Volvo V50 1.6D Kinetic

  • Mazda 6 SportBreak 2.2 CiTD Mid Power

  • Toyota Avensis 1.8 VVT-i Wagon Panoramic Business

  • Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.2 JTS Sport

  • Skoda Octavia Scout 2.0 TDI

  • Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Bluemotion Comfortline

  • Volvo V50 DRIVe 1.6D Start and Stop Momentum Edition II

  • 2022 - Citroën C5 X Plug-In Hybrid 225 Business Plus

  • 2011 - Citroën C5 Tourer 1.6 e-HDi EGS Ligne Business

  • 2008 - Citroën C5 2.0 HDiF Comfort